*سدروس چیست؟
در لغتنامه معنی کلمه سدروس اینگونه آمده است:
به کسره (س) نام درختی است از خانواده کاج با برگهای سوزنی.
سدروس آتلانتیکا. (لاتینی ، اِ مرکب ) درختی است که بومی آفریقای باختری است و در اروپا نیز کاشته شده . در خاکهای ناتوان خوب میروید و برای جنگلکاری تپه های خشک و سنگلاخ مناسب است . چوبش خیلی خوبست . (جنگل شناسی ساعی ج 1 ص 286).
بیشتر مطالعه کنید : سازندگان معروف تهران
برگترین درخت سدروس در ایران اکنون 50 سال دارد و در کاخ سعدآباد رشد می کند . در این محوطه چهار درخت دیگر از این نوع نیز وجود دارد ولی بزرگترین و کهن ترین آن سدروس آتلانتاست که به علت تغذیه مناسب و نگهداری ویژه به تازگی برای اولین بار شروع به باردهی کرده است. بار این درخت یک مخروط است که بذر گران قیمتی دارد.
در میان انبوه ساخته های شهری در میان محله های مختلف تهران، حدفاصل شمال ضلع نیایش تا اتوبان یادگار در خیابانهای مابین شهرداری از ضلع غرب و انتهای 24 متری از سمت شرق منطقه ای در سعادت آباد وجود دارد، این محدوده به دلیل دسترسیهای مناسب و موقعیت خاص جغرافیایی، تقاضای زیادی برای سکونت دارد.
در خیابان مروارید و کوچه های حد فاصل مروارید تا بلوار سعادت آباد، اخیرا به محلی برای رقابت در ساخت و ساز بین برترین سازندگان منطقه 2 شده است.
در این محدوده سازندگانی مانند محقق،علیمراد فولادوند، نیما گرامی، بنی صدر،علیزاده، داوود رحیمی، محقق و سایرین پروژه هایی در حال ساخت و ساخته شده دارند و این محدوده تبدیل به کلکسیونی از ساختمانهای آنها شده است.
کنکاشی در باره امکانات منطقه سعادت آباد:
فروشگاههای کوچک و بزرگ، پارکها،مدارس دولتی و غیر انتفاعی، بانکها، رستورانها و کافه ها، فضاهای تجاری و مالها (مانندمجموعه تجاری رویال و اوپال، میلاد نور)، بیمارستانها( عرفان، پارسیان، لاله،بهمن و ..) همگی از امکانات این مناطق هستند. به همین جهت سازنده های ساختمانهای منطقه دو توجه ویژه ای به این محدوده دارند.
دسترسی پیاده(حمل و نقل عمومی و تاکسی) :
از میدان کاج به میدان صنعت و تمامی میدانهای اصلی شهر مثل آزادی، انقلاب، رسالت و حتی بازار تهران دسترسی راحتی وجود دارد. ایستگاه مترو در میدان صنعت در حال راه اندازی است.
تقاضای زیاد برای سکونت در این محدوده باعث شکل گیری ساخته های مختلفی در این منطقه شده است.
در سعادت آباد حدود 30 سازنده مشغول به فعالیت هستند که شاید یک سوم این تعداد (حدود ده نفر)از قدمت و تجربه و دانشنامه مبسوط تری بهره مند هستند.
یکی از این شرکتهای سازنده ،گروه نکسا است که گام متفاوتی برداشت. هرچند ذائقه مردم و به طبع مدل ساخت و ساز بعضی از شرکتهای ساخت و ساز خصوصی به سمت تغییر رویکرد سبک معماری رفته است، گروه نکسا با شجاعت شاید اولین گروهی باشد که ریسک برنامه ریزی، طرح و ساخت مجموعه مسکونی برای عموم مردم را، به روشی برخلاف موج ساختمانهای کلاسیک پذیرفته است.
همیشه کسانی که در خط مقدم تغییر قرار میگیرند ریسک را میپذیرند ،اما اولینها همیشه ماندگارتر هستند.
معماری کلاسیک در دنیا و تعمیم آن به طراحی ساختمانهای مسکونی در ایران:
معماری کلاسیک ریشه در عناصر معماری روم و یونان باستان دارند. این روش ساخت مبانی خاص خود را داشت. شاید برای شناخت سایر کشورها و تمدنها در صده های پیشین مجبور بودیم از راهی مثل جاده ابریشم گذر کنیم و روزها و ماهها منزل به منزل سفر کنیم تا سرزمینی دیگر را بشناسیم.
چند سالی هست که به برکت تکنولوژی(اینترنت و رسانه هی اجتماعی) و سفرهای هوایی، آسانتر و بیشتر به کشورهای اروپایی مردم معماری کلاسیک را در بناهای تاریخی اروپا دیده اند. ریشه این تاثیر احتمالا به بازدید ناصرالدین شاه از فرنگ برمیگردد.
قسمتی از سفرنامه ناصر الدین شاه قاجار(کتاب سفرنامه ناصرالدین شاه)
بعد از تشریفات با مهماندار سوار کالسکه شدیم و رسیدیم به عمارت عالی.
پیاده شدیم، عمارت بسیار مجلل و مزین با منظر خوبی دارد.
به میدان بسیار بزرگ عالی نگاه میکند. این عمارت محل سلاطین و دوکهای عالی بوده است. شهری
کوچک و مقبول و بسیار خوب است، پارک خوبی دارد. در وسط شهر مجسمه بزرگی قرار دارد.
در دیدار از برلین در سال 1285
هوا بسیار گرم و از طهران گرمتر بود، از کوچه های خوب عبور شد، بسیار شهر قشنگی است، خیلی راه رفتیم تا رسیدیم به میدان عمارت دولتی و کلیسای معروف مشهور دنیا، که اینجا ساخته شده است. چنین کلیسایی و بنایی در هیچ جای عالم نیست خلاصه وارد عمارت شدیم، عمارتیست بسیار عالی پر اسباب، از میز و صندلی و تخت خواب و آئینه و غیره و همه اتاقها و تالار ها و درهای مطلا کاری و نقاشی بود و همه را با پارچه های خوب و پرده های نقاشی اعلی چسبانده وچهل چراغ(لوستر)زیاد آویخته اند این عمارت را از قدیم ساخته اند ناپلئون اول که فتح ایطالیا و این شهر را کرد این عمارت را تعمیر کلی و زینت داد و مدتها در تصرف ناپلئون بود .
در خوانش این سفرنامه شباهتهایی در توصیف شاه قاجار و به ذوق آمدن او در دیدن بناهایی با مشخصات بناهای حال حاضر کلاسیک میبینیم.
البته در منطقه یک تهران سازندگان برتر منطقه یک مانند شرکت فنی و اقتصادی لوتوس(رضا دژآگاه)، دیپلمات (اسدی سازنده منطقه یک و دو) وگروه توسعه مهندسی بام (دکتر کاووسی سازنده) و اخیرا برادران صحیح النسب ( طراحی و اجرای برج باغ نیاتوس) اخیرا به سمت ساخت فضاهایی بی پیرایه و مدرن رفته اند.
در میان ساختمانهای لوکس منطقه سعادت آباد هم مانند بسیاری از مناطق دیگر دلایل زیادی بر ایجاد موج معماری کلاسیک موثر
بوده اند: عادت چشم ها به دیدن شکلهای تکراری و بعضی از سوداگران.
یکی از ریشه های استقبال از معماری کلاسیک (که از لحاظ شدت تزیینات به کیک روسی میماند) گرفتن اعتبار و اعتماد به نفس و نشان دادن بیلبوردی مجسمه گونه برای مالک آن بود.
با موضوعیت این ریشه کاری ندارم اما در جایی که تعداد این بیلبوردهای نشانگر قدرت و شوکت شخص مالک زیاد شده، این سبک و سیاق کارکرد سابقش را از دست داده است.
این موضوع به سان صحنه نمایشی است که در آن تعداد زیادی از بازیگران دارند با هم صحبت میکنند. نتیجه همهه ایست که شنونده و بیننده تغریبا چیزی نمیبیند و چیزی نمیشنود و از این موضوع گاهی در تئاتر طنز برای خنداندن حضار استفاده میشود!
در میان این همهمه یک عامل میتواند دیده شود: سکوت و سکون.
در منطقه سعادت آباد در میان ساختمانهای برترین سازندگان منطقه دو (سعادت آباد و شهرک غرب) یکی از ساخته های آرام ولی مطمئن و با اصالت، ساخته
گروه نکسا: ساختمان سدروس است.
طراحی نمای سدروس توسط دفتر دیگر تا طبقه ششم به سادگی و موازی به سمت بالا حرکت شده است. از طبقه هفتم به بالا به مانند درختی که در جهت نور پس از عبور از سایر درختها(در اینجا ساختمانها) صفحه های خود را در میانه آسمان گسترانده است.
علیرضا تغابنی آرشیتکت، همنشینی رنگ سفید آجرها با سطوح شفاف شیشه کنتراست ایجاد کرده است و با سر سبزی قسمتهای بالا ترکیبی آرام و دلنشین ایجاد نموده است. از آنجاییکه آجرها بصورت عمودی روی هم چیده شده اند بین آنها خطوطی شکل گرفته است که کشیدگی قامت ساختمان سدروس را تشدید میکند.
وقتی عابر پیاده یا سواره برای اولین بار ساختمان را مینگرد و سر به بالا میبرد، صفه های افراشته با گیاهان و درختها را بالاتر از ساختمانهای مجاور میبیند.
این نما برای پرسپکتیو دید انسان طراحی شده است. این نکته از آنجا اهمیت دارد که عمده ساختمانها در میان سایر بلوکهای شهری برای دید چشم پرنده یا از پنجره یا بام پلاکهای روبرویی قابل درک هستند.
تعلیق صفه های بالایی شاید تمثیلی از باغهای معلق بابل باشند. بر خلاف تاکید معماری کلاسیک بر وزن زیاد و سنگینی، قسمت پایین ساختمان سدروس حس تعلیق و سبکی را القا میکند.
محصول هرچه باشد تا حدی بیانگر روحیات خالق اثر و گروه ساخت آن است. سادگی در حین اطمینان ،پیامی است که پیشتر توسط ماشینهایی مثل بنز و بی ام و مطرح شدند.
در مقابل پیچیدگی و تغییرات فرم در محصولات رقبای متوسط و پایین رهبران بازار همیشه اصالت و سادگی را حفظ کرده اند.
سادگی و اصالت محصولات بنز در گذشت چند دهه
طراحی پروژه سدروس در نحوه ورود:
بعد از بالارفتن از پله های اکسپوز بتونی که در کناره ها به باکسهایی برای کاشت گیاهان سبز تغییر یافته است به ورودی بزرگ از صفه ای شیشه ای میرسیم. تمامی جزئیات در اینجا با دقتی وسواس گونه طراحی شده اند، حتی استند آیفون فلزی تکنولوژی ساخت را نشان میدهد.
طراحی لابی سدروس با مساحت 170 متر با ارتفاع زیاد با سنگفرشی از اسلبهای بزرگ خاکستری اولین فریمی است که افراد در بدو ورود با آن مواجه میشوند. صفحه ای معلق در میانه شرقی لابی با پله های معلق به یک لانژ جهت برپایی جلسات کاری و نشستهای خصوصی در فضای عمومی تبدیل شده است.
در لابی طبقات شماره واحد ها با نشانه های گرافیکی در فرو رفتیگیها با استیل به فضای خنثای لابی ها روح میبخشد.
یکی از مسائلی که این ساختمان سدروس با هوشمندی به آن پرداخته است حذف عناصر الحاقی مانند تابلوهای آتش نشانی، در دسترسی به داکتهای برق و مکانیک در دیواره هاست.
این عناصر به طرز ماهرانه ای در پشت صفحات اسلب، مشابه سایر سطوح نمای دیوار مخفی شده اند. بنابراین سطوح عمودی دیوارهای مشاعات در نهایت خلوص در رنگهای خنثای خاکستری باقی مانده اند و عناصر تاسیساتی در حین کاربرد در پشت سطوح مستقر شده اند.
تقریبا در اینجا چیزی روی دیوارها وجود ندارد که بتوان آنرا به عنوان عنصری (زیگیل مانند) دید. فضا کاملا کمینه گو(مینیمال) و شاعرانه است.
در طراحی مشاعات سدروس از لحاظ حرکتی افراد مسن و کودکان، مانعی برای حرکت ندارند و کل سیرکولاسیون حرکتی به راحتی ممکن است.
استراتژی گروه نکسا (داوود دوست محمودی) برای انتخاب طراح پروژه ، دعوت از چند معمار برجسته و انتخاب طرح برنده توسط قضاوت و داوری ایرج کلانتری (معمار مطرح معاصر ایران) انجام شده است.
امنیت ساختمان سدروس در حوادث طبیعی سوانح:
با وجود محاسبات مختلف و تستهای حین ساخت سازه فلزی پروژه، ساختمان در مقابل نیروهای جانبی و زلزله با شدت و دامنه های تناوب بالا مقاوم میباشد.
کلیه سطوح ساختمان زیر پوشش اسپرینکلرها هستند. این عناصر در آتش نشانی به خوبی در مهار گسترش آتش نقش دارند. در تمامی قسمتهای ساختمان قوانین و کدهای آتش نشانی برای استفاده امن در زمان
بهره برداری رعایت شده است.
گروه نکسا دیتیلهای معماری مشاعات ، سطوح حیاط و بام و داخل واحد ها همگی برای استفاده کودکان و افراد مسن استانداردها را در سطح بالایی رعایت کرده اند.
برای مثال طراحی و اجرای هندریل ( دست انداز پله ها) بگونه ای هستند که امکان عبور از سطوح باز برای کودکان ممکن نیست.
به این روش طرح و ساخت طراحی با دید پداغند غیر عامل میگویند. تمامی اتفاقهای ممکن در نحوه سکونت ساکنین و مهمانها پیش بینی شده است تا معماری در حین القای حس تعلیق و شناوری، کاملا امن و مطمئن بماند.
تاسیسات : قلب تپنده سدوس
تاسیسات در دوران بهره برداری یکی از مهمترین عوامل آرامش و خشنودی در زمان بهره برداری است.
گروه نکسا توجه ویژه ای به این موضوع دارد.
علاوه براینکه از تاسیسات گرمایش و سرمایش روز دنیا ( چیلر و فن کوئل) استفاده شده است، مساله اصلی انتخاب درست سیستمهای مختلف و اجرای تمیز و انجام تستهای متنوع برای اطمینان از عملکرد مناسب و طولانی مدت آن است.
برای مثال روش فیکس کردن لوله های گرم و سرد و فاضلاب، فول ونت بودن سیستم فاضلاب( جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در زمان بهره برداری یا هنگام بارندگی) در نهایت دقت و توسط اکیپهای اجرایی نظام مند و متخصص انجام شده است.
اجرای صحیح مکانیکال مانند مونتاژ مناسب خودرو است که در زمان بهره برداری هر دو سطح کیفیت آن مشخص میشود.
علاوه بر این مورد یکی از مزیتهای سدروس در طراحی علیرضا تغابنی دیتیل اجرایی سقف کاذب مشاعاتی مانند پارکینگهاست که علاوه بر ایجاد زیبایی و القای حس تکنولوژی ساخت به راحتی دسترسی به تمامی اتصالات مکانیکال فراهم است. شیر¬های قطع کن آب سرد و گرم مصرفی در بیرون واحد (لابی آسانسور) بصورتی جانمایی شده¬است تا ساکنین در زمان مسافرت بابت تمامی مسائل با خیالی راحت منزلشان را ترک نمایند( امکان قطع آب توسط مدیریت ساختمان و عوامل تاسیساتی در زمان بروز حوادث بیرون واحد فراهم است).
تجهیزات و امکانات معماری داخلی واحد های سدروس:
کف واحدها با اسلبهای پرسلانی 120*240 فرش شده اند. این کفسازی در مقابل فرسایش و کوبش کاملا مقاوم است و دانسیته بالایی دارد.
رنگ خاکستری کفسازی در کنار سادگی و خلوص رنگ سفید بدنه و سقف ها امکان ایجاد فضاهای متنوع با تغییر مبلمان را فراهم ساخته است. به گفته مهندس نیکبخت مدیر فروش سدروس، فضای داخلی کلاسیک با نقش و نگار و فرمها و موتیفها و رنگهای کرم و طلایی به شما مبلمان و اکسسوری خاصی را تحمیل میکند. در این فضا که بسان لوحی سفید است نقاش و طراح خودتان هستید و با تغییر رنگ عناصری مانند پرده ها، کوسنها، تابلوها و فرشها امکان تغییر تم داخل خانه همیشه با هزینه کم و زمانی کوتاه امکان پذیر است.
لایتینگ و روشنایی سقفهای پروژه های مدرن گروه نکسا در حین مینیمال بودن کاملا هارمونیک هستنند. در آثار مدرن مسکونی معماری داخلی با سقفهایی پر از چراغهای نقطه نقطه هستند که مانند آبله، بر زیبایی و خلوص فضا تاثیر نامطلوب میگذارند.
برای روشنایی داخل واحد، ترکیب نور مخفیها با نسل جدید چراغهای پرنور خطی ، وجود خیلی کم چراغهای سیلندری و جایی برای لوستر، نورپردازی برای ساکنان را در سناریوهای مختلف (مانند صحنه تئاتر) قابل تغییر کرده است.
شما نور را در قسمتهای از خانه میتوانید کم و زیاد کنید و از 200 تا 400 لوکس، شدتهای مختلف روشنایی را ایجاد کنید.
پنجره واحد¬ها از پروفیل ترمال بریک ساخته شده¬اند. این پروفیل نسبت به پروفیلهایی مانند یو پی وی سی سطوح بزرگ شیشه را در بر¬میگیرند.به علت قدرت زیاد مهار نیروهای جانبی با تعداد خیلی کم پروفیلهای میانی ، تابلویی بزرگ از طبیعت و دید به بیرون را میبینید. این پروفیلهای قدرتمند ناخود آگاه ما را به یاد شاسی فلزی مستحکم ماشینهای آلمانی و آمریکایی 4 دهه گذشته می¬اندازد.
دست انداز پنجره ها از شیشه با استفاده از عناصر نگه دارنده مینیمال هستند. این شیشه ها خود تمیز شونده هستند یعنی با باران سطح شیشه شسته و تمیز میشود( با تکنولوژی نانو شیشه ها) ، بنابر این سدروس با این استراتژی، حداکثر دید و نور را به داخل فضای داخل میکشاند.
قرنیزهای داخل واحد کمی داخل نشسته اند تا اتصال دیوار به کف را در هاله¬ای از تعلیق نشان دهد و
در¬های داخل واحد های سدروس به عنوان یک پروژه نمونه مدرن در منطقه سعادت آباد همگی فرم لس هستند.
این موضوع در ادامه سناریوی برداشتن عناصر اضافه ( مثل دیوار مشاعات) در و دیوار را در سطحی یکنواخت نشان میدهد. ببینید اصالتها همیشه ساده هستند و این سبک ساختمان پاسخی به نیاز امروزه شهر نشینی است تا در عصر بمباران اطلاعاتی و دود و بوق و ترافیک شهر تهران، در مسکن با ریشه سکون ، آرامش و سکوت را تجربه کنید.
یکی از موضوعات مهم در سدروس هماهنگی بین اجزا و وحدت رویه انتخابهاست. این موضوع توسط گروه نکسا و با طراحی دفتر دیگر (علیرضا تغابنی معمار معاصر) به خوبی و با تناسب بیب کلیت نظام معماری و جزئیات انجام شده است.
در کف سنگفرش اسلب قطعات بزرگ خاکستری، دیوار های کاملا کونیک و شارپ بعضا با قرنیزهای تونشسته، درهای فرم لس و دستگیره¬های دو تکه مینیمال حتی کمد¬ها و کابینتها هم همسو با سایر اجزا هستند. بعضی از مشتریان که از قوه تجسم کمتری برخوردارند به دنبال تزئینات و ابزار هستند. شما باید مدت طولانی سکونت را تجسم کنید. در ضمن همانطور که پیشتر هم به موضوع اشاره شد، مبلمان خودش رول مهمی در مخابره پیام فضا دارد. اینجا یک نفر با اعتماد به نفس، سخنی موجز و مطمئن میگوید(اشاره به ساختمان سدروس است) و در ساختمانهای به اصطلاح کلاسیک همهمه و ملغمه¬ای از حرفهای مختلف وجود دارد، همانطور که در جمعی که 10 نفر باهم صحبت میکنند، شما نمیتوانید چیزی متوجه شوید و آرامشتان به هم میخورد.
البته ساختمانهای مدرن محدود به پروژه مدرن سدروس نیستند و در منطقه یک و سایر مناطق ذائقه مردم در حال تغییر است. در میان همین ساختمانهای مدرن تفاوت علاوه بر طراحی و نظام مندی معماری، تمیزی اجرای فینیشینگ نهایی در سدروس در نهایت ظرافت طراحی و اجرا شده¬اند.
در کارهای مدرن چیزی برای مخفی کردن یا اصلاح¬کردن وجود ندارد. این ساختمان و واحدهای مسکونی بسان انسانی متناسب و خوش قامت است که هر آنچه بپوشد استایل زیبایی به نمایش میگذارد، حال آنکه اگر به عنوان گریمور با انسانی نامتناسب و بدقواره طرف باشیم با آرایش و لباسی خاص سعی در برطرف کردن ضعفها مینماییم.
در سرویسها و حمامها تمامی نور از شکافی ظریف از بالای آینه نور لازم تامین میشود. حمامها و سرویسها با ترکیبی از کاشیهای کوچک رنگی و کاشیهای بزرگ روشن و خنثی به آرامی تنوعی دلپذیر ایجاد نموده-اند. تمامی سرویسهای فرنگی و سیفونهای توکار و شیر آلات از برندی قدرتمند و با اصالت هستند.
داستان زندگی در سدروس:
پرده اول : روز شنبه، 25 فروردین ماه، خانواده امانت( آقای کیوان امانت: پزشک متخصص چشم، 46 ساله، خانم فرانک شیدایی : لیسانس ادبیات، خانه دار، 41 ساله،فرزند پسر: ایلیا 13 ساله، فرزند دختر: ملینا 5 ساله)
ساعت 7 صبح صدای زنگ ساعت دکتر را بیدار میکند، طبق معمول صورتش را میشوید و در آینه نگاهی به دسته سفید شده موهایش می¬اندازد و با لبخندی حاکی از رضایت از سالهایی که طی شد(شاید هم کمی افسوس) به سالن میرود. او اهل ورزش صبحگاهی است.
در سدروس گاهی که هوا خوب است تا بوستان صرافها پیاده راه میرود و مسیر برگشت را میدود، اما امروز بارانی است، لباس ورزشی میپوشد و به سالن ورزشی در طبقه -3 میرود، سیستم صوتی را روشن میکند، موزیک خودش انسان را به وجد می¬آورد تا یک روز با نشاط و تحرک شروع شود.
بعد از یک ربع تمرین هوازی 5 دقیقه با دستگاههای بدنسازی تمرین میکند و بعد تصمیم میگیرد برای دوش گرفتن به واحد خودشان برگردد. نگاهی به استخر با آبی عمیق و زلال می¬اندازد و تصمیم میگیرد امروز ورزشش را تکمیل کند. تحرک و ورزش اندورفین در خون آزاد میکند و باعث شد آنروز دکتر برنامه صبح-گاهی¬اش را مفصل¬تر برگذار نماید، در استخر دوش میگیرد و تن خود را به آب می¬سپارد. راستی صدای حرکت آب چقدر با قیل و قال دنیای ماشینی متفاوت است.
او به بالا میرود و همسرش را در حال تدارک صبحانه میبیند. بعد از صبح بخیر دکتر به همسرش پیشنهاد میدهد حالا که هوا خوب است و باران هوا را تلطیف کرده چای و صبحانه را در بام سر¬سبز صرف¬کنند.
(سکانس صرف صبحانه در بام):
اینجا شهر هنوز خواب به نظر میرسد، هرچه باشد هوای بهار رخوتی ایجاد میکند که چسبندگی خواب صبح گاه را طولانی تر میکند. در بام نسیمی ملایم میوزد و بوی بهار همه جا در هوا پراکنده¬است.
وی و همسرش به گفتگو مینشینند و بعد موسیقی صدای سحر انگیز شجریان را در بام با صدایی کم روشن میکند:
بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک
سبزه های شسته، باران خورده پاک
دکتر که برای کارهایش به بیرون میرون همسرش فرانک به تراس میرود و به سمت جنوب مینگرد.
یاد جمله¬ای از کتاب هنر خوب زیستن می افتد:
ما با تولدمان به این زندگی پرتاب شده ایم و بهترین رویکردی که میتوانیم در پیش گیریم که همیشه هم رویکرد آسانی نیست، با آغوش باز پذیرفتن همان جایی است که خود را در آن می یابیم و در ادامه یافتن راهی در زندگی که به ما امکان میدهد با پذیرفتن مسئولیت زندگی خود در موقعیت زمانی و مکانی که در آن قرار گرفته ایم به شکوفایی برسیم.
خانه جدیدشان و زندگی جاری در آن را دوست دارد. برای مراقبت از گلدانهای داخل تراس و داخل خانه به آنها آب میدهد .
دخترش ملینا از خواب بیدار شده و میخواهد خوابش را تعریف کند، راستی این بچه ها چرا دوست داشتنی ترین ها هستند؟ احتمالا معصومیت و ضمیر سفیدشان آنها را چنین خواستنی کرده است. این فکر آنی از ذهن فرانک میگذرد و ملینا را با لبخندی به شستن صورتش دعوت میکند.
پرده دوم: ضیافت مهمانی در ساختمان سدروس به پیشنهاد فرانک
مهمانها جمعی از دوستان خانوادگی آنها هستند که تعدادشان به 20 نفر میرسد. به مناسبت اولین دیدارشان به رسم همیشگی هر کدام جعبه¬ای شکلات یا شیرینی در دست دارند. لابی¬من با خشرویی با مهمانها برخورد میکند و آنها را به سمت آسانسور راهنمایی میکند. یکی از دوستان فرانک لحظه¬ای توقف میکند تا لابی را دقیق¬تر کنکاش کند. لانژ لابی و ارتفاع زیاد آن او را به یاد آخرین هتلی که در سفرشان در آنجا اقامت گزیده بودند، می¬اندازد.
با وجود تعداد زیاد مهمانها آسانسور به سرعت رسید. در طول حرکت آسانسور مهمانها متوجه اینرسی حرکتی آن نشدند بنابراین با باز شدن در کمی تعجب کردند. کیوان(دکتر) و فرانک به رسم مهمان نوازی با لبخندی از مهمانها استقبال کردند. در بدو ورود اکثر مهمانها محو اتمسفر ساده و با اصالت خانه شدند. با خانه هایی که قبلا دیده بودند متفاوت بود، همه چیز صمیمی تر و به روزتر به نظرشان میرسید. پس از گپ-وگفت و پذیرایی اولیه دوستان فرانک با او همراهی کردند تا تمام فضای خانه را ببینند.،آشپزخانه بزرگ واحد را بررسی کردند و در ذهن یکی از آنها ایده هایی برای استفاده از شیشه سفید بجای کاشیهای تکراری منزل خودش خطور کرد، درهای فرم لس نظر یکی از مهمانها را جلب کرده بود و او به درها لقب در مخفی را داد.
یکی دیگر از مهمانها از ابعاد اتاق خوابها و ترکیب بندی کاشیها و فرنگی وال هنگ خوشش آمده بود. در تراس جنوبی نمای تهران با هزاران چراغ روشن دیده میشد و برج میلاد بالاتر از اطراف خود نمایی میکرد. و بچه ها هم بزمی کودکانه برپا کرده بودند. سه نوجوان در اتاق ایلیا با ایکس باکس مشغول رقابت بودند. ایلیا در مورد استخر شیک مشکی به آنها گفت و به دوستانش قول داد یک روز همگی به استخر بروند. مهمانی آنشب پر از نور و خنده و صمیمیت بود. آقایان کمتر در مورد خانه بحث میکردند و بحث آنها بیشتر اقتصاد و
آینده¬پژوهی بود……….
پرده سوم در ساختمان سدورس : حضور مهمان خودی
پدر و مادر دکتر برای انجام چک¬آپهای فصلی پدر¬بزرگ خوانواده، برای چند روز به خانه آنها آمده بودند. این حضور مهمانها، در تابستان 98 در اواسط مرداد ماه اتفاق افتاد. پس از اینکه دکتردر فرودگاه به استقبال پدر و مادرش رفت تا رسم مهمان نوازی را رعایت کرده باشد و در راه با هم گپ و گفت داشته باشند. راه خلوت بود، از اتوبان آزادگان به راحتی وارد اتوبان همت و از آنجا از اتوبان یادگار به منزل رسیدند. محله سعادت آباد و مخصوصا کوچه های اطراف مروارید در این فصل سرسبز و دلباز هستند.
پس از ورود به کوچه یازدهم وارد پارکینگ شدند و مهمانها جلوی در لابی آسانسور پیاده شدند. همه با هم با آسانسور به طبقه هشتم رفتند . در بدو ورود پدر دکتر فکر کرد در این طبقه دو واحد مجاور هم قرار دارند. پس از ورود با استقبال گرم نوه ها و همسر دکتر قرار گرفتند. رایحه مطبوع گلهای تازه روی میز و دمای مطبوع داخل واحد در نیمه داغ تابستان فضایی برای رفع خستگی سفر برای آنها ایجاد کرده بود. چمدانها و وسایل پدر بزرگ و مادر بزرگ را ایلیا که حالا در تعطیلات تابستانی ظهر در منزل بود به اتاق خواب شمال شرقی برد. این اتاق با توجه به حمام و سرویس مستقل داخل واحد برای مهمانهای دور و نزدیک جای مناسبی برای استراحت در حین استقلال و راحتی ایجاد میکرد. مادر بزرگ که مدتی از درد پا و کمر احساس ناخوشایندی داشت،راحت از اینکه از هیچ پله¬ای برای ورود به خانه بالا نرفته بود چند روز رفت و آمد راحت را از ذهنش گذراند.
در چند روز اقامتشان پدر بزرگ غروبها در تراس به منظره کوه نگاه میکرد و شبها همه دور هم جمع میشدند و با نوه هایشان بازی میکردند و در با تربیت فرزندان قدیم به دکتر و همسرش نصیحت میکردند، بعضی از شبها هم به افتخار حضور آنها اعضای فامیل به دیدن پدربزرگ و مادر بزرگ می آمدند.
چراغ طبقه نهم پروژه سدروس آن شبها تا نیمه شب روشن بود…..
*استراتژی طراحی پلانهای گروه نکسا
پلانهای پروژه سدروس:
واحدهای بالاتر از سیصد متری (از طبقه 8 به بالا) تک واحدی در یک طبقه هستند و ورودی حوزه عمومی
( سالن و آشپزخانه) با حریم خصوصی(نشیمن خصوصی و اتاق خوابها) قابلیت دسترسی مستقل دارند.
در حوزه عمومی (نیمه شمالی واحد) پس از ورود با یک لابی پیش ورودی و رختکن متناسب با متراژ واحد روبرو میشوید.
پس از ورود به داخل سالن¬¬¬¬¬¬¬¬ در سمت شمال (دست چپ) پنجره های مرتفع و ممتد از کف تا ارتفاع زیر سقف دیده میشود و آشپزخانه در قسمتی قرار گرفته¬است که حریم عمومی و خصوصی را از هم جدا میکند. بنابراین شما به راحتی از سمت اتاق خوابها و در پشتی هم به آشپزخانه دسترسی دارید.
این دسترسی تقریبا مستقیم امکان انتقال خرید یا سفارش در زمان حضور مهمانها بدون عبور از معرض دید آنها را فراهم میکند.
با توجه به تناسبات مربع شکل سالن پذیرایی، نهار خوری و نشیمن عمومی امکان چینش مبلمان با تنوع زیاد توسط ساکنین فراهم شده است.
تناسبات فضاها در این واحدها به خوبی تقسیم شده¬است:
حدود 50 درصد از مساحت به سالن بزرگ و نشیمن اختصاص یافته¬است، 15 درصد به آشپزخانه و 30
درصد به اتاق خوابها و بقیه به سرویسها و فضاهای ارتباطی تقسیم شده¬اند.
سیرکولاسیون حرکتی در این پلانهای سدروس به خوبی و با سهولت انجام میشود و تداخل عملکردی مثل عبور از جلوی تلوزیون(نشیمن) برای دسترسی به سالن اتفاق نیفتاده¬است. قسمتی از آشپزخانه در اینجا باز و قسمتی بدون دید مستقیم به داخل آشپزخانه است. نشیمن خصوصی، سالن و یکی از اتاق خوابهای مستر دارای تراسهایی کاربردی و متناسب با فضا هستند.
با توجه به وجود دو پله دسترسی اختصاصی به واحد¬¬¬¬¬¬¬¬¬ها فراهم است و در موارد بحران مانند آتش سوزی و زلزله تخلیه ساکنین به آسانی اتفاق می افتد.
تناسبات خوب اتاق خوابها و متراژ مناسب و چیدمان استاندارد سرویسها و حمامها، هم بر کاربردی بودن فضا افزوده¬اند.
ویژگیهای پلان سدروس (علیرضا تغابنی)و واحد از دید خانم خانه:
واحد آشپزخانه خوب و دلباز با کابینت و کمدهای زیاد و چیدمان مثلث کار مناسب یخچال، گاز و سینک روشویی ، کمدهای زیاد در اتاقها و ورودی و تراسهای متناسب دارد.
سالن بزرگ و نورگیر برای برگذاری ضیافتها و مهمانیها و بازی بچه ها یک انتخاب ایدآل برای سلایق افراد با لایف استایل(سبک زندگی) امروز است.
فضای سرسبز و پر نور بیرون ساکنین را برای سبز کردن داخل واحد با گلدانهای متنوع ترغیب میکند.
در هنگام سفر ساکنین با خیال راحت واحد را به لحاظ امنیت و احمال اتفاق ناگوار مثل نشت گاز یاآب گرفتگی و سایر مسائل ترک میکنند.
سدروس مکانیست برای سکونتی آرام و شاد با همسایگیهای خوب و مدیریت بهر برداری ساختمان و مشاعات با کیفیت هتللینگ.
سیستم فروش سدروس
هر کالا برای اینکه به محصول تبدیل شود به سه پارامتر اصلی نیاز مند است:
1. ایجاد ارزش (به همراه مزیت رقابتی) 2. پاسخ به نیاز روز مشتریان 3. فروش سیستماتیک
نتیجه موفق بودن یک ساختمان علاوه بر مشخصات کیفی به یک کمیت مهم مرتبط است.
سیستم و استراتژی فروش نکسا:
فروش موفق نشانگر موفقیت کل پروسه تولید کالا (در اینجا ساختمان) و تبدیل آن به محصول ارزشمند است.
یکی از مهمترین کارهای سیستم فروش سدروس توضیح و متقاعد کردن مششتریان بالقوه به ایجاد تفاوتی بنیادین در تصمیم گیری آنها بود.
مشتریان ذائقه¬ای دارند که در طول چند سال و به صورت نامحسوس ایجاد میشود: علاقه به زندگی در یک ساخته مجلل و لوکس.
این موضوع(ساختمان مجلل و لوکس) توسط ارائه ساختمانهای زیاد کلاسیک و ایجاد موج تاثیر گذار در دیدگاه مشتریان توسط کانالهایی مانند مشاورین املاک مترادف با سبک ساختمان کلاسیک شده¬است.
پس از انتخاب روشی نامتعارف در مقیاس این ساختمان با سبک لوکس و فاخر به سبک مدرن کار مهم واحد فروش آغازمیشود:
ایجاد یک کمپین تاثیر گذار گروه نکسا بر روی کانالهای ارتباطی( مشاورین املاک) و مشتریان.
این موضوع در ساختمان سدروس با ترسیم تفاوتهای معماری نسبتا مینیمال مدرن توسط مهندس نیکبخت مدیر فروش سدروس اتفاق افتاد: استفاده از روش بیان تفاوت این فضا با سایر ساختمانها.
یکی از استراتژیهای گروه فروش نکسا در اینجا توصیف امکان ایجاد تغییر در دکوراسیون با تغییراتی ساده توسط ساکنین است.
وی این موضوع را با استعاره¬ای زیبا به مشتریان بیان میکرد:
سکونت در ساختمان سدروس مانند لوحی سفید است که نقاش آن خود شما هستید. همانطور که در متون قبلی هم به آن اشاره شد معماری و معماری داخلی سبک کلاسیک نوع دکوراسیون و مبلمان را تا حد زیادی القا میکند.
بر خلاف این سبک، معماری مدرن سدروس برای چیدمان امکانات بیشتری فراهم میکند. مانند حالت رسمی پوشش آقایان : کت و شلوار مشکی و پیراهن سفید. در اینجا زمینه خنثی است و هر کرواتی با هر رنگی را میتوانیم انتخاب کنیم و در تمامی حالتها نتیجه یک چیز است: هارمونی و به طبع آن زیبایی.
ایجاد روابط مبتنی بر صداقت و اعتماد کامل با مشاورین املاک توسط واحد فروش نکسا باعث ایجاد رابطه ای بر اساس همکاری بلند مدت میان نکسا و مشاورین املاک شده¬است.
نام تمامی مشاورین املاک و مشتریان آنها در دفتری ثبت میشود و در مواردی که مشتریان دوباره بدون حضور معرف اولیه برای خرید مراجعه نمودند، اخلاق حرفه¬ای مدیر فروش مشتری را ملزم به حضور همزمان با مشاور همراه وی نمود.
با توجه به جو سازی و حاشیه سازی در بعضی از مشاورین املاک، مدیریت یکپارچه آنها در اعلام قیمتهای ثابت هم نیاز به سیستمی یکپارچه و هوشمندی مدیریت فروش داشت.
سیستم فروش نکسا از زیر ساختهایی مبتنی بر دانشنامه ساختمانهای قبلی برخوردار است.در گفتگو با مهندس دوست محمدی مدیر گروه نکسا متوجه شدم گروه نکسا با مشتریان قبلی جلسات متناوبی برگذار میکند تا نقاط ضعف و قوت ساختمانها را شناسایی کند و از نتیجه تجربه سکونت ساکنین در ساخته های بعدی استفاده نماید. این روند پروژه های نکسا را با دید خارج از گود ساخت و ساز پایش مینماید و منجر به اصلاح هر ساختمان ( به گونه¬ای ویرایش جدید یک اثر) میشود.
مزایای پروژه سدروس برای آقایان با توجه به سبک زندگی:
*امکان استفاده از اتاق مستقل برای استراحت در سکوت یا مطالعه با توجه به تفکیک فضا و فاصله اتاقها از فضای نشیمن (صدای تلوزیون).
* امنیت سدروس در مسافرتها ( سرقت لوازم) به دلیل وجود سیستمهای امنیتی، لابی من و درها و پنجره های مستحکم.
* امنیت فکری به دلیل استفاده از تجهیزات و سیستمهای قدرتمند و ماندگار تاسیسات مکانیکی ( در اینجا خبری از ایجاد مشکل در شیر آلات، فاضلاب، برق و سایر موضوعاتی که امکان ایجاد دردسر دارند نیست).
* امکان جابجایی( اسباب کشی) و حمل خریدهای روزمره به راحتی از وسیله نقلیه تا منزل( مسیر های حرکتی کوتاه)، آسانسور قدرتمند و بزرگ kone، ابعاد استاندارد درهای اصلی و در اتاقها.
* نشاط خانواده : دلباز بودن و نورگیری زیاد واحد.
* امکان دسترسی سواره و پیاده و حمل و نقل عمومی مهمانها و دوستان.
* امنیت ساختمان در زلزله و بحرانها ( سیستم یکپارچه اسکلت فولادین ساختمان)
* سکوت داخل واحد ( استفاده از پروفیلها باتکنولوژی روز دنیا و شیشهای چند جداره).
* امکان کاشت و نگه داری از گل و گیاه ( تراسهای متعدد واحد).
* امکان بازی راحت بچه ها ( ابعاد متناسب و بزرگ سالنها)
* استقلال رفت و آمد خانواده (جلوی آسانسور همسایه را نمیبینید) .
* دسترسی مناسب به غرب و شرق تهران.
مزایای پروژه سدروس برای خانمها با توجه به سبک زندگی:
*فضایی پر از نور و سرسبزی ( پنجره با حداکثر ارتفاع و عرض ممکن تا زیر سقفها).
*فضای زیاد کمدها و کابینتها ( در سدروس خانه شما همیشه خلوت و تمیز است).
*دسترسی بچه ها به فضای باز داخل ساختمان ( محوطه سازی زیبای حیاط و باغ در بام).
*امکان ایجاد دکوراسیون داخلی مدرن و مینیمال و تغییر سبک دکوراسیون فضا با تغییر در رنگ و نوع تعداد محدودی از مبلمان و اکسسوری( مثل تابلو، قالیچه، کوسن و پرده ها).
*امکان برگذاری با کیفیت ضیافتها و مهمانیها ( بزرگ بودن سالن پذیرایی و آشپزخانه مبله).
*دسترسی راحت به مهد کودک و مدارس .
* دسترسی به مراکز تجاری متعدد.
*امکان ورزش در طول روز در ساختمان (سالن بدنسازی، استخر اختصاصی)
* امکان برگذاری ضیافتها در فضای باز بعضی از تراسها و باغ در بام.
*فضای امن بابت بازی بچه ها .
* نزدیکی به کلاسهای زبان متنوع و معتبر.
*پروژه سدروس از دید بچه ها:
*سالن بزرگ برای بازی( ایجاد امکان دویدن در خانه)
*وجود فضاهایی در مشاعات برای اکتشاف توسط بچه ها.
*رنگهای شارپ و متنوع در کاشی سرویسها.
* امنیت مشاعات و داخل واحد.
* فضایی آرام و بدون بمباران اطلاعاتی برای مطالعه دروس.
*سکونت در کنار طبیعت( حیاط سرسبز).
*امکان بازی و حضور در باغ در بام(با توجه به اینکه مانند گذشته امکان کوچه رفتن را ندارند!)
*نزدیکی به پارکها و مراکز سرپوشیده بازی.
سدروس در منطقه سعادت آباد در ادامه سریال ساخته های ارزشمند گروه نکسا با اجرای دقیق گروه ایمن سازه فدک اجرا شد.
نگرش و رویکرد داوود دوست محمدی و کل اعضای واحد طراحی و فروش فصب موفقی برای مجموعه رقم زد. منتظر قسمتهای بعدی جذاب و پر محتوای این سریال واقعی باشید.
سازنده: داوود دوست محمدی
آرشیتکت: علیرضا تغابنی