بررسی استارتآپ اسنپ و الگوهای مشابه و واکاوی این رویکرد ما را به فکر فرو برد. چه نیاز پنهانی در پس این راهحل وجود داشت. جزیرهای کار کردن آژانسها و سیستم حمل و نقل تاکسی و مشخص، گران بودن تعرفهها و نیاز مشتری به قیمت مناسب و امنیت و تسریع در موضوع رفت و آمد شهری.
در موضوع ساختمان هم جزیرهای (جدا از هم) کار کردن شرکتها و دفاتر معماری و سازندهها و سایرین کارفرمایان و مالکین که قصد انجام مشارکت در ساخت یا طراحی و ساخت یک پروژه مسکونی، اداری، تجاری یا چند عملکردی را دارند سردرگم میکند.
ملاک تصمیمگیری کارفرما یا مالکین، اطلاعات آشنایان، ژورنالها و مجلات و سایتهایی که صرفا تبلیغ شرکتها و سازندهها را انجام میدهند یا حتی بنگاهها (مشاورین املاک) هستند.
تصمیمگیری براساس سورسها (منابع) معرفی شده و احتمال بروز تبعات بعدی را دارد. اکثر تصمیمهای ما در مواقع مهم براساس احساس (گاهی حس ششم) خواهد بود و به دنبال توجیه تصمیم براساس چند فاکتور مستدل و منطقی میرویم.
از طرفی مراقبت از پروسه ساخت و ساز از طرف مالکین وجود ندارد.
وقتی به پزشک مراجعه میکنیم و تشخیص وی عمل جراحی برای حل مشکل است، در حین عمل جراحی ما هیچگونه سنجش و نظارتی بر روند عمل جراحی نداریم. چرا؟
چون تخصص این موضوع فقط در اختیار پزشک است و گهگاه دیده میشود عملهای جراحی که میتوانست گزینه چهارم در دوره درمان باشد در ابتدا پیشنهاد میگردد.
در مثالی دیگر وقتی به مکانیکی برای تعمیر خودرو مراجعه میکنیم بعضی وقتها اگر مکانیک متوجه بشود ما فنی نیستیم، ممکن است شما را به سرویس و تعمیر قطعاتی متقاعد کند که واقعا به تعمیر نیاز ندارند. ریشه مشترک مسائل اینچنینی عدم شناخت و تخصص کامل مشتری است. از طرفی در دنیای امروز اشراف و تسلط بر کل اموری که ما را احاطه کردند تقریبا امکانپذیر نیست.
پروسه ساخت و ساز و الگوی مشارکت در ساخت یا EPC و غیره، علاوه بر تصمیمگیری اولیه و تنظیم قرارداد کامل و جامع نیاز به مراقبت در طول پروسه ساخت دارد.
هر چیزی را که نسنجیم نمیتوانیم ارتقا دهیم یا خروجی دلخواه طبق برنامه اولیه را بدست بیاوریم.
کلوپ معماران و سازندگان با هدف اتصال شرکتهای معماری، سازندهها، پیمانکاران به یک الگوریتم سنجش و تشخیص به مشتریان و سازندهها تشکیل شده است. در اینجا خبری از تبلیغ سازندهها و معمارها براساس ژورنال و کاتالوگ نیست.
کلوپ معماران و سازندگان در گام اول یک هسته مرکزی انسانی (متشکل از معماران صاحبنام، وکلا، مشاورین برندینگ و فروش، دپارتمان کنترل پروژه (زمانبندی)، کنترل پروژه (هزینه) و متخصصان اجرا) تشکیل داده است.