اگر علاقهمند به معماری و کارهای معماری معاصر ایران هستید حتما نام شهاب علیدوست به گوش شما خورده است. شهاب علیدوست متولد سال 1361 از معماران نام دار حال حاضر ایران است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه یزد و مدرک دکتری معماری از دانشگاه تربیت مدرس است. وی از سال 1383 فعالیت حرفهای خود را آغاز کرد و در سال 1387 به همراه همسرش، سونا افتخار اعظم، دفتر معماری علیدوست و همکاران را تاسیس نمود.ر سونا افتخار اعظم نیز فارغ التحصیل کارشناسی اررشد معماری از دانشگاه یزد است. این زوج معمار با همکار سایر اعضای دفتر معماری علیدوست و همکاران پروژههای بسیاری انجام داده و در مسابقات ایرانی و بینالمللی بسیاری توانستهاند برنده شوند. نگرش نو گروه معماری علی دوست کمک کرده تا پروژههای بسیاری با کاربری های مختلف، از مسکونی و تجاری گرفته تا درمانی و فرهنگی، به آنها پیشنهاد شود و توانایی طراحی آنها بیشتر دیده شود.
رویکرد طراحی دفتر معماری علیدوست و همکاران
اولین دیدگاه شهاب علیدوست در شروع هر پروژهای متفاوت از دیدگاههای آشنا هست. او و همکارانش در درجه اول خود را شریک پروژه تصور میکنند و با تصور این که برای خودشان طراحی معماری میکنند آغاز به طراحی میکنند. این دیدگاه متفاوت تاثیر بسصیار زیادی در روند انجام پروژه دارد و باعث ارتقا کیفیت نهایی ساختمانها میشود. شهاب علیدوست در گام بعدی به بررسی تمام جزئیات پروژه از جزئی ترین تا کلانترین مسائل میپردازد. این بررسی عمیق در طول خلق پروژه، علاوه بر این که باعث حل شدن مسائل مطرح در طراحی میشود، بلکه ناخود آگاه و آرام آرام به پروژه شکل میدهد. این روند باعث می شود که هر ساختمان طراحی شده در دفتر معماری شهاب علیدوست، خاص و شاخص و درای بهترین پاسخ دهی به نیارهای کاربران باشد.
در کنار این دیدگاهها و رویکردها، شهاب علیدوست در مواقع مورد نیاز از تجربه مشاوران خارجی در متخصصان استفاده میکند تا هیچ ساختمانی به صورت متعارف و یا سادهانگارانه و دارای نقص ساخته نشود.
در ادامه به بررسی چند نمونه از معروفترین ساختمانهایی که شهاب علیدوست ساخته میپردازیم تا مطالب بالا کاملا قابل درک شوند.
Film City Tower (برج شهر فیلم)
برج Film City Tower ، طرح تقدیر شده در مسابقه بینالمللی طراحی برجی در شهر وین است. شهاب علیدوست، برای این مسابقه که در سال 2016 برگزار شد، برجی در 63 طبقه و به ارتفاع 400 متر طراحی نمود که دارای یک هستهی مرکزی است. فضاها دور این هسته قرار گرفتهاند و بین هر چند طبقه فضایی مرتفع برای فضای سبز و فضای اجتماعی در نظر گرفته شده است. طبقه هم کف نیز تماما باز و با ارتفاع بیشتر از طبقات دیگر طراحی شده است. در این قسمت که به فضای سبز و محل تجمع مردم اختصاص داده شده است، از اجزای فیزیکی ساختمان، فقط سازه ساختمان دیده میشود.
ساختمان اداری یوسف آباد
کارفرامای این پروژه علاقهمند به طراحی ساختمانی با نمای یکپارچه و خاص، بدون توجه به تعداد طبقات محدود در منطقه با توجه به قوانین شهرداری بود. به این منظور علیدوست برای انجام این خواسته کارفرما، نمایی مدولار برای ساختمان طراحی نمود، که ترکیبی از فضای سبز و بلوک شهری بود. از طرفی همسایگیهای این بنا عموما ساختمانهای صلب هستند. علیدوست برای بر هم نزدن نظم منظر شهری ساختمان اداری یوسف آباد را به صورتی طراحی نمود که از بیرون صلب دیده شود ولی با قرار دادن لوورهای آلومینیومی و شیشههای بینشان در نما امکان دید از داخل ساختمان را به حد زیادی ایجاد نمود. با قرار دارد کرتن وال پشت این نمای شیشه و آلومینیومی، تدبیری برای کاهش مصرف انرژی سرمایش و گرمایش اندیشیده شد و هم زمان بازی نور و سایه جذابی در فضای داخلی ساختمان پدید آمد.
ساختمان تجاری اداری میکا 911
یکی دیگر از سختمانهای تجاری اداری موفقی که شهاب علیدوست طراحی نموده ساختمان نیگا 911 است. این پروژه 2 ورودی یکی از جهت شمالی برای قسمت اداری و یکی از جهت جنوبی برای ورودی تجاری و پارکینگ دارد. بخش اداری بر این اساس به 2 قسمت تقسیم میشود. در پوسته خارجی نمای جنوبی با الهام از مقرنس یک شبکه مدولار به صورت تراسهایی قرار میگیرند تا تراس و حیاطهایی برای بخشهای مختلف اداری ایجاد کنند و نفوذ نور طبیعی به فضاها را افزایش دهند و همچنین فضای سبز مورد نیاز را تامین میکنند. پوسته داخلی نما نیز از آلومینیوم ساخته شده است تا در صورت لزوم ورود نور بیشاز حد را کنترل نموده و در فضای داخلی بازی نور و سایه ایجاد کند. نمای شمالی نیز به منظور ایجاد هویت واحد برای بنا هماهنگ با نمای جنوبی طراحی شد.
ویلای زرین دشت
یکی از بهترین نمونههای احترام به طبیعت در این طرح شهاب علیدوست و همکارانش دیده میشود. حظور درختان تنومند در این سایت کار را برای طراحی سخت مینمود. شهاب علیدوست باهوشمندی طرحی ارائه داد تا هم درختان سایت حفظ شوند و هم نیازهای کارفرما تامین شود. او به جای قطع درختان و ساختمان سازی روی آنها، ساختمان سازی را در لابهلای درختان انجام داد. به این ترتیب ساختمان و طبیعت به جای مقابله با یکدیگر، به هم نشینی و هم زیستی رسیدند. فاضاهای دنج و دلنشینی دور درختان خلق شد و با از ظرفیت درختان برای کنترل نور فضاها بهره گرفته شد.
برجهای دوقلو میکا
شهاب علیدوست در ابتدای طراحی دو برج مدولار متصل به هم که فضای مشترکی بینشان وجود دارد در نظر گرفت. سپس با خالی نمودن فضای مشترک دو برج مسیر گردش هوای طبیعی باز شده و دو برج با دو پل که میتوانند فضاهای کاربری نیز داشته باشند به هم متصب شدند. سپس گوشههای باقی مانده برجها با خالی کردن برخی مدولها به فضای سبز و تراس اختصاص یافت. این کار علاوه بر این که نفوذ نور داخل ساختمان را با حداکثر رساند و دید به سمت منظر را برای بیشتر واحدها فراهم نمود، گردش طبیعی باد را در منطقه بدون شکست باد فراهم نمود که تاثیر بسیاری بر گردش مطلوب هوا و کمک به طبیعت منطقه دارد.