مرکز بین المللی فرهنگی اصفهان
ISFAHAN INTERNATIONAL CULTURAL CENTER
ISFAHAN / 2005
عنوان پروژه: مرکز بین المللی فرهنگی اصفهان
کاربری: فرهنگی
موقعیت: اصفهان
سال ساخت: 1367-1384
متراژ: 12000 مترمربع
مقیاس: متوسط ( از 5001 تا 15000 متر مربع )
وضعیت اجرایی: ساخته شده
کارفرما یا سازنده: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
توضیحات پروژه
در این طرح که از لحاظ هندسی از تقارن قوی برخوردار است، تودهای از مادّه در مرکز بنا با آسمان تهی شده و چون گردابی، آسمان را ابتدا به مرکز و سپس به قعر خودفرو برده، در حالی که از سوی دیگر ماده با ارتعاشات متواترِ فرارونده به صورت پلکانی به سوی آسمان سرکشیده است. این حفره که در جهت خورشیدی از میان به دو نیم گردیده ، اسطوره شکاف عالم را به ذهن میآورد. سطح پلکانی که دربیرون بنا وبر بام آن امکان نمایش در فضای باز را فراهم می سازد، تالارهای نمایش را در زیر خود جای داده است . در کانون تالارها، یک فضای هشتضلعی به ارتفاع سه طبقه نهاده شده که لایه زیرین آن چون یک حوضخانه، فضای چایخانه ای را به دور خود سازمان داده است. بر فراز آن تالار انتظار و بالاخره در سطح سوم فضایی با دیوارهای کدر وسنگین و سقف شفاف قرار گرفته است. این فضای کشیده که بر تارک نور دارد ودر بن آب،فضای مقدس معابدِ آب و نور را به ذهن متبادر میسازد. در دو سوی این مرکز تهی ،فضا های نیمه شفافی استقرار یافته که پلهای معلق وشفاف از درون آن عبور و به ورودیهای جانبی متصل میشوند. در زیر این پل ها و اضلاع شرقی و غربی، نگار خانه ها قرار گرفتهاند. این دو فضای نیمه شفاف که شبها با نور لاجوردی روشن میشوند، در ترکیب با ساختمان توپر آجری مانند کاشیکاری، جدارههای سبک و با تلألؤ ایجاد میکنند. چهار برجک در چهار کنج و در میان حیاطهای مرکزی در نگارخانه ها، تربیع کنجها (فرشتههای نگهبان) را که امری کهنالگویی است، به نمایش میگذارند. در جداره شمالی این بنا یک آبنمای وسیع قرار دارد که جداره های آن با رواقها و بازارچه هنر تعریف شده است. مخاطبین پس از عبور از دروازهها، از طریق دو پل به یک جزیره میانی وارد شده ، سپس از روی سنگ ها، بر فراز آب، گذر کرده با انجام نمادین آیین وضو ، واردفضای تهی مرکزی میشوند. این در حالی است که ورودی فضا، از میان کوشک و دروازه جداره شمالی که با پیادهروی شهر ترکیب شده است، در محور دید قرار میگیرد و همچون دیگر ابنیه سنتی دسترسی از این دروازه به درون ، بدون گذر از مسیر گفته شده مقدورنیست. در واقع این طرح از دو بخش اندرونی وبیرونی تشکیل شده است که بخش بیرونی، کارکردهای نمایشی وارائه کالا وآثار را در غالب فضاهای گفته شده دربرمی گیرد و بخش اندرونی این بنا که در سه سطح در حول سه حیاط مرکزی ممتد که هر یک واجد هویت ویژهاند شکل گرفتهاست، مجموعه فضاهای آموزشی، اطلاعاتی و مدیریتی را در خود جای داده است . در انتها می توان گفت ؛در شکلگیری این طرح، ارتباط با فرهنگ منطقهای، از سه مسیر گفته شده مفاهیم و معانی ،هندسه و اشکال و نوع مواد و مصالح به کار گرفته شده، صورت گرفته است. در حالی که فن آوری نوین ساختمانی در سازه و تأسیسات و با کاربرد موادی مانند فولاد و شیشه و بتون در ترکیب وارد شدهاست ، برای ایجاد خلوص و سادگی در ساختار فضا از زبان هندسی روشن استفاده گردیده و بدین ترتیب تفکر منطقهای و جهانی در هم آمیختهاند تا هویت ویژهای را آشکار سازند.