مهندس حسنخانی:
در مورد کانسپت خوب، که توسط معماران ارائه می شود و توسط یکسری رفت و برگشت هایی در گروه نکسا به یک نقطه نظر می رسید، زمانی که این موضوع به اجزای محصول شما تبدیل می شود، به هر حال دیدگاه معماران از زاویه ای است و دیدگاه شما، یک مجموعه ای برگرفته از زمان، اقتصاد، کیفیت،شرایط مختلف و مدیریت است که با هم همپوشانی دارند. زمانی که در این قسمت ها به اختلاف نظر بر می خورید، چه می کنید؟
همچنین بخوانید: قسمت پنجم ایمن سازان فدک
مهندس تبار:
ما به نظرات معمار بسیار پایبند هستیم و بسیار تلاش می کنیم که به معمار کمک کنیم تا طرحش پخته شود. در واقع نظراتی که از بازار و اجرا داریم به او منتقل می کنیم تا طرح او پخته شود. در طول مسیری که حرکت می کنیم، اکثر معماران متوجه شده اند که هدف ما ساده کردن کار نیست و متوجه شده اند که اگر در مورد جزئیاتی بحث می کنیم، هدف حذف آن جزئیات به دلیل سخت بودن اجرای آن نیست. در واقع هدف ما این است که آن جزئیات در زمان اجرا، یک دیتیل استاندارد باشد و بعدها دچار آسیب نشود.
در کل چالش های زیادی داریم. برای اینکه کاری فاخر باشد، راهبری مشاوران و طراحان خودش کار بزرگی است.
اگر کارفرما به طراح به عنوان یک المان صد در صدی نگاه کند، دچار مشکلاتی از قبیل آسیب در اجرا، گران تمام شدن کار و زمان بر شدن کار می شود. بهترین حالت این ست که از روی نقشه و کانسپت راهبری را شروع کرد و مسائل را حل کرد. در کل زمانی که ما با معمار کار می کنیم، تلاش می کنیم که به جای حس تقابل، حس همکاری شکل بگیرد.این موضوع به صورت یک وظیفه برای ماست که چه در حوزه کارفرمایی و چه در حوزه اجرایی برای خودمان این وظیفه را قائل هستیم و از این موضوع، بازخوردهای خوبی گرفتیم. خیلی از معماران با سازندگانی مواجه شدند که طرح آنها را اجرا نمی کنند و طرح در اجرا دچار تغییراتی می شود و معمار بعدها متوجه این موضوع می شود. از این نظر، کار شرکت ایمن سازه فدک برای معماران جذاب است چراکه می دانند حتما طرحشان اجرا خواهد شد.
برای اینکه به یک محصول جذاب برسیم، تمرکز بر روی جزئیات بسیار اهمیت دارد و این موضوع فرآیندی سخت دارد. آیتم بسیار مهم برای محصول، مردم هستند. ما معتقدیم که اگر کیفیت در سبد خواسته های مردم قرار بگیرد، همه مجبور خواهند شد تا کیفیت را ایجاد کنند. در این صورت اگر به چگونگی ایجاد کیفیت واقف نباشد، بازار را ترک می کنند و اگر واقف باشند، بهتر می سازند.
در سفری که به دبی داشتم، مسائلی را دیدم که برای من هم خوشحال کننده و هم ناراحت کننده بود. در این سفر پروژه ای را دیدم که در 20 طبقه زیرزمین، واحد های مسکونی مبله آماده شده بود و ساکنین هم سکونت داشتند، در 20 طبقه بعدی کار در مرحله جزئیات نازک کاری بود و در 20 طبقه بعدی، کار در مرحله بتن ریزی سقف ها بود. اگر من بخواهم با دید به پروژه ها نگاه کنم، راه بسیار طولانی پیش رو خواهیم داشت.
به دلیل اینکه کسی از ما چنین چیزی را نمی خواهد، ما نیز برای آن دغدغه ای نداریم. در واقع نه در سیستم ( سیستم شهرداری، آتش نشانی، …) و نه در مردم این فرهنگ شکل نگرفته است. در نهایت می خواهم بگویم که در فرهنگ ساخت و ساز،ما، مردم، سیستم هایی نظیر شهرداری و آتش نشانی، دولت و …هر کدام نقشی داریم.
همچنین بخوانید: قسمت ششم ایمن سازان فدک
نقش شرکت ایمن سازه فدک در این میان اندک است و ما با این نقش اندک تلاش می کنیم تا برندی تولید کنیم که با این برند، زمانی که خواسته های اقتصادی مردم را پاسخ می دهیم، در قسمت های دیگر نیز اثر گذار باشیم. در این صورت چند ایده درست را که با آن اعتقاد وجود دارد را می توان اجرایی کرد.
با توجه به اینکه در گروه نکسا در ابتدای راه برند شدن هستیم، آهسته آهسته می توانیم سطح انتظار مردم را از دیگران افزایش دهیم و خودمان را به مردم تحمیل کنیم.به عنوان مثال، مردم زمانی که از پروژه ما بازدید می کنند و می بینند که ما برای مدیریت بهره برداری امکاناتی را فرآهم کرده ایم، در بازدید از سایر ساختمان ها این سوال را مطرح می کنند که شما برای مدیریت بهره برداری چه تمهیداتی در نظر گرفته اید؟ و این موارد می تواند ارتقا پیدا کند.
تلاش ما این است که در جایگاه برند، سطح خواسته های مردم را ارتقاء بدهیم. هر چه سطح خواسته های مردم ارتقاء پیدا کند، ما راحت تر می توانیم با سایرین رقابت کنیم.