آموزش مدیریت کارگاههای ساختمانی
تعدادی از پروژههایی که بر اساس شاخص اسمارت تعریف شده، در اینجا بیان شده و ایرادات و نقطه قوت هر کدام از آنها شرح داده شده است.
مثالهایی از مدیریت به روش smart
مثال 1: احداث پروژه مسکونی 200 واحدی، طی مدت 24 ماه و با دو شیفت کاری مستمر، با 100 نفر نیروی انسانی توسط سازندگان برتر تهران.
توضیح: این مثال نمیتواند نمونه کاملی از تعریف پروژه بر اساس شاخص اسمارت باشد و اولین دلیل این است که منابع کافی معرفی نشده است. به عبارت دیگر وقتی هدف بزرگی تعیین میکنید، باید تمامی منابع را در پروژه عنوان کنید.
مثال 2: فروش تعداد پنج واحد آپارتمان 120 متری در ساختمان پاسداران ، به قیمت 250 میلیون ریال به ازای هر مترمربع، با مدت زمان 20 روز کاری آینده، با استفاده از تکنیکهای بازاریابی بخش فروش دفتر مرکزی برای تعدادی از پرسنل شرکت ایران خودرو که حاضر به سرمایهگذاری میباشند.
توضیح: در این مثال تمامی منابع ذکر شده است. چون وقتی بحث فروش مطرح میشود بایستی خریدار نیز مشخص گردد. در اینجا شاید عدد 20 کمی واقعبینانه به نظر نرسد ولی طراح این پروژه با آوردن تکنیکهای بازاریابی و مشخص کردن خریدار این پروژه را عملیتر جلوه داده است.
مثال 3: دوره آموزشی مدیریت پروژه برای پرسنل شرکتی طی شش جلسه با مدت زمان چهار ساعت، از تاریخ 17/7/97 تا 17/02/98 برگزار میشود.
توضیح: برگزاری دوره میتواند یک مثال درستی برای شاخص اسمارت باشد. در این مثال بهتر است که تعداد کارآموزان یا شرکتکنندگان دوره مشخص شود.
مثال 4: عملیات بتنریزی به متراژ 30×60 و مجموعاً به مساحت 1800 مترمکعب، در یک فاز و بدون قطع بتن، با مدت زمان 24 ساعت، با شش پمپ بتن، 24 کارگر و چهار سرکارگر، در منطقه پاسداران تهران.
توضیح: چون این پروژه 24 ساعته است، در تعریف پروژه سعی شده تا فشار مضاعفی روی تمامی کارگران نباشد. از این رو، چهار تیپ کاری معین شده که باعث میشود کارگران در چهار گروه شش نفری به نوبت کار کنند. با توجه به اینکه تهیه بتن توسط مجموعه باید انجام گردد، یکی از مهمترین اجزای این پروژه ماشینآلات و تجهیزات ساخت بتن است.
از آنجایی که عملیات بتنریزی در سعادت آباد دارای محدودیت زمانی است و ارگان راهنمایی و رانندگی برای کار در این بخش مدت زمان خاصی را مشخص کرده است، این پروژه از نظر تئوری میتواند مثال بارزی برای تعریف پروژه با شاخص اسمارت باشد اما از نظر کیفی دارای ایراداتی است. بنابراین طراح در هر پروژهای بایستی اشراف کاملی به منطقه پروژه و محدودیتهای آن منطقه داشته باشد تا بتواند بر اساس قوانین آن منطقه، پروژه را مدیریت کند و در مورد مدت زمان و نحوه استفاده از منابع دقت عمل داشته باشد.
مثال 5: انجام بتنریزی فنداسیون کارگاهی در حجم 3000 مترمکعب، در طی 20 پارت 10 ساعته با دو پمپ، با 44 نفر کارگر و 10 بنا در تاریخ 10/6/94.
توضیح: این پروژه تمام مشخصات یک پروژه را از نظر اسمارت بودن دارد منتهی هنوز به اتمام نرسیده و فقط 15 پارت از پروژه انجام شده است.
مثال 6: انجام زیرسازی و کانالکِشی نمای جنوبی یک کارگاه به متراژ 1120 مترمربع، با یک گروه نه نفره شامل شش نفر جوشکار و سه نفر کارگر از تاریخ 1/6/97 تا 10/7/97.
توضیح: این پروژه تمامی ویژگیهای یک پروژه بر اساس شاخص اسمارت را دارا میباشد.
مثال 7: اجرای کنافبندی سقف برای دو طبقه با متراژ 87 متر،، به میزان 10 هزار مترمربع، با 10 گروه سه نفره، با مدت زمان یک ماه از تاریخ 10/7/97 تا 10/8/97.
توضیح: این پروژه تمامی ویژگیهای یک پروژه بر اساس شاخص اسمارت را دارا میباشد.
مثال 8: اجرای آرماتوربندی سقف و ستون و پی ساختمان، به مساحت 180 مترمربع در منطقه ای خارج از شهر به مدت زمان 95 روز، با سه استادکار و دو کارگر، از تاریخ 10/7/97 تا 15/7/97.
توضیح: این پروژه تمامی ویژگیهای یک پروژه بر اساس شاخص اسمارت را دارا میباشد.
مثال 9: اجرای 25 پروژه ساختمانی با مساحت 6000 مترمربع و در مجموع 150 هزار مترمربع در مدت زمان پنچ سال آتی.
توضیح: این پروژه تمامی ویژگیهای یک پروژه بر اساس شاخص اسمارت را دارا میباشد.
مثال 10: طراحی و ساخت اسکلت فلزی ساختمان پنچ طبقه، ارائه طرح سازه در اطراف کرج. با حجم 60 تن، در حال توافق قرارداد است، تجارب قبلی را برای واقعبینانه بودن پروژه کافی دانسته است، مدت زمان پروژه یک ماه کاری بعد از عقد قرارداد.
توضیح: این پروژه تمامی ویژگیهای یک پروژه بر اساس شاخص اسمارت را دارا میباشد.
ویژگیهای مدیر پروژه موفق
در کتاب ناپلئون در مدیریت پروژه یکسری ویژگیهای مدیر پروژه موفق را در این کتاب مطرح کرده است و معتقد است اگر مدیران بتوانند از این ویژگیها بهره ببرند، مطمئناً عملکرد خود را بهبود میبخشند.
1- اولین ویژگی، قدرت برقراری ارتباط موثر است تا مدیر با دیگران ارتباط برقرار کرده و بتواند روی افکار آنها تاثیر بگذارد. اگر مدیری نتواند ارتباط موثری با دیگران داشته باشد (کلامی و غیرکلامی) و در دیگران انگیزه ایجاد کند، مدیر موفقی نخواهد بود. در این کتاب آمده است که ناپلئون در جنگ شرکت میکند و تعداد افراد سپاه اون حدود 1/3 سپاه دشمن بوده است. در چنین موقعیتی، او در مقابل اعضای سپاه خود شروع به سخنرانی میکند مبنی بر اینکه هر یک سرباز باید بتواند سه سرباز دشمن را شکست دهد. با این سخنرانی، چنان انگیزه و روحیه بالایی در افراد سپاهش ایجاد میکند که در نهایت با 1/3 سپاه دشمن بر آنها غلبه کرده و پیروز میشود.
2-مدیر پروژه باید قابل اعتماد باشد. مافوق ها و نیز زیردستان مدیر باید بدانند که میتوانتد به مدیر اعتماد کنند.
3- سرعت در تصمیمگیری: یکی از مشکلاتی که بخصوص در سازمانها و ادارات در ایران وجود دارد این است که مدیران در تصمیمگیریها بسیار تعلل میکنند و باعث میشوند خیلی از فرصتها را از بین برود. در حقیقت هنر یک مدیر، تصمیمگیری سریع است.
4- مدیر بایستی در تصمیمات خود انعطافپذیر باشد.
5- یکی از ویژگیهای مدیر موفق، سادگی مدیر است. مثلا ناپلئون هرگز خود را به اصطلاح تافته جدا بافته از نیروهای خود نمیدانست و دقیقا همان غذایی که بقیه میخوردند، ناپلئون نیز از آن میخورد.
6- اخلاق حرفهای: در واقع فونداسیون PMI در اخلاق حرفهای خلاصه میشود. مؤسسه PMI حدود چهار اصل اخلاق حرفهای را معرفی کرده است. در ایران برخلاف ادعاهایی که در زمینه اخلاق و دین و فرهنگ وجود دارد اما چیزی که بوضوع در جامعه دیده میشود، کلمه بیاخلاقی است.
در واقع در ایران اخلاق را در کلام بسیار قوی جلوه میدهند ولی در عمل کاملا ضد آن دیده شود. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این موضوع کاملا برعکس بوده و در عمل، کلام خود را نشان میدهند.
6-1- مسئولیتپذیر
6-2- احترام
6-3- انصاف
6-4- صداقت
تهیه شده در واحد تحقیق و توسعه داناک
کلوپ معماران و سازندگان