قسمت دوم
طراحی لوگو در برند سازی
طراحی لوگو در اینجا اهمیت ویژه ای داد. لوگو ی یک سازنده خیلی با سواد و تحلیل گرافیستها مورد بررسی نیست. در مورد تصمیم گیری برای طراحی لوگو نوع عملکرد بایستی عقب گرد باشد.
یعنی اول مشخص کنید لوگو در چه جاهایی قرار است استفاده شود.
دقت کنید یکی از جاهایی که در مورد سازندگان سطح یک تقریبا استفاده همگانی دارد استفاده از تاور کرین (جرثقیل) برای نوشتن نام گروه سازنده است.
در اینجا لوگو بایستی نوشته فارسی یا لاتین باشد و معمولا نوشته لاتین پرکاربردتر است. لوگو در اینجا بایستی موجز، با قابلیت اجرا در مقیاس بزرگ و از همه مهمتر افقی باشد.
در ضمن لوگو باید قابلیت اجرا در مقیاس کوچک(مثل کارت ویزیت) و مقیاس بزرگ
(تبلیغات محیطی مثل حصار کارگاهی و تاور کرین) داشته باشد.
محل دیگری که لوگو استفاده میشود وب سایت، شبکه های اجتماعی و تبلیغات در مجله های تخصصی و تبلیغاتی ساختمان است.
در اینجا با لوگو هایی مثل لوگوی گروه بام طرف هستیم که لوگوی نوشتاری آن مناسب است و به راحتی روی تاور کرینها و کارت ویزیت و ست اداری نوشته میشود
اما لوگوی تصویری آن مشکلات زیادی دارد.
جزئیات زیاد لوگوی تصویری با در مقیاس کوچک دیده نمیشود.
از طرفی لوگوی نوشتاری و تصویری بایستی قابلیت اجرای منفی داشته باشد. منظور از اجرای منفی خالی کردن لوگو توسط سی ان سی یا لیزر یا واتر جت در سنگ، ورق فلز، چوب، استیل و سایر سطوح است . لوگو ممکن است حتی روی سر در ساختمان تمام شده نصب شود مانند لوگوی برادران صحیح النسب که همواره با سنگ در قسمتی از پایین نما نصب میشود.
گروه بزرگی که جزو رهبران بازار سازندگان هستند سطح یک اگر هم تصمیم به تغییر لوگو بگیرند غیر منطقی و بر خلاف جریان سازی برند سازی است.
سادگی، خوانایی، قابلیت در ذهن ماندن، گسترش افقی، قابلیت بزرگ و کوچک شدن، تفاوت با لوگوی سایر سازنده ها، نشان دادن شعار سازمان در صورت امکان بخشی از ویژگیهای لوگو برای یک سازنده به شمار میرود.
با نگاهی به لوگوی سازنده ها متوجه میشویم کمتر سازنده ای وجود دارد که این موارد را در نظر گرفته شده باشد، ولوگوهای مربع شکل و یا استفاده از موتیفها و اشکالی که متناسب با مفاهیم معماری کلاسیک هستند به هیچ وجه توصیه نمیگردند
سایر موضوعات اولیه به عنوان سرفصلهای اجزای برند سازی:
انتخاب نام دامنه برای وب سایت و طراحی وب سایت، انتخاب اقدامات تبلیغاتی آنلاین و آفلاین، برنامه ریزی و تدوین سناریو برای نوع ارتباط با سفیران برند.
در حال حاضر همچنان مهمترین سفیران برند مشاوران املاک هستند، رویکرد یکپارچه در نحوه برخورد با آنها، سطح بندی و شناخت و پالایش مشارورین املاک تاثیر گذار تر و فعالتر، نوع پرزنت مشاوران و منافع منحصر به فردی که برای همکاری آنها در فروش در نظر میگیرید مهم است.
* در نظر گرفتن کمپین های تبلیغاتی و همراه کردن آنها برای هم افزایی ماندگاری برند.
در ابتدا و قبل از شروع توصیه میشود سنجش گامهای اجرایی توسط یک تیم تحقیق عملیات وضعیت فعلی جایگاه سازنده از منابع مختلف رصد شود.
میتوانید از تعداد مشخصی مشاور املاک و مشتریان قبلی و ساکنین منطقه سوال کنید:
سازنده های خوب این منطقه چه کسانی هستند؟
هر کدام از آنها به چه موضوعی مشهور هستند؟
جایگاه شرکت شما (بدون مطرح نمودن تیم که این تحقیق از طرف شماست) در چه جایگاهی است؟
تاکتیک ها و تکنیکها برای ارتباط و گسترش برند یک سازنده:
1. ارائه هدیه به مراجعینی که اولین بار به عنوان مشتری به دفتر مرکزی یا کارگاهها مراجعه میکنند.
2. نشان دادن شفافیت و صداقت به مشاوران املاک:
برای مثال در تیم فروش گروه نکسا در هنگام بازدید مشتریانی که از طریق مشاور به دفتر مرکزی یا کارگاه مراجعه میکردند نام مشاور و مشتری را ثبت میکردند.
در مواردی که مشتری بدون حضور مشاور به سازنده یا مدیران فروش مراجعه میکرد، از پذیرش او و برگذاری جلسه فروش خود داری میکردند، شبکه نامرئی مابین مشاورین املاک این رویکرد اعتماد آنها را برای فعالیت بدون ترس از حذف شدن بیشتر میکرد.
3. شناخت و دسته بندی مشاورین املاک به دسته های:
1. مشاورین املاکی که در تحقیق مشتریان و تاثیر پشت صحنه در القائات مثبت یا منفی تاثیر دارند.
2. مشاوران نیمه فعال که گه گاه به علت فعالیت یکی از مشاوران نتایجی در فروش و معرفی موقعیت مشارکت در ساخت یا مدیریت پیمان ایجاد میکنند.
3. مشاورین فعالی که کانال اصلی فروش و معرفی موقعیت پروژه یا سرمایه گذار دارند .
داشتن بانک اطلاعاتی که توسط واحد تحقیق و توسعه خود سازنده ایجاد شده باشد باعث ایجاد یک کانال یا تربون اطلاع رسانی به آنها میشود:
تلفن تماس مدیر مشاوران املاک، مشاوران فعال تر با آمار فروش بیشتر در آنها، شماره تلگرام یا واتس آپ آنها میتواند مفید باشد.
برنامه ریزی برای ارتباط با مشاوران :
معرفی پروژه های شاخص سازنده های سطح یک و دو با :
حضور نماینده سازنده، بازدید مشاور از پروژه در حال ساخت و پرزنت مشاور.
مدیریت یکپارچه سیسمتهای پیش فروش و فروش برای جلو گیری از ایجاد شایعه سازی، اعلام قیمتهای متفاوت و ایجاد جنگ روانی در میان مشتریان:
اکثر مشاوران انتظار کار کردن به صورت انحصاری برای پیش فروش یا فروش یک پروژه دارند :
وجود دفاتر مرکزی فروش و مدیریت یکپارچه اطلاع رسانی به مشاوران و مشتریان تا حدی از این موضوع جلوگیری مینماید.
گروههایی از سازندگان سطح یک مثل گروه بام در مورد پروژه هایی که تقاضای زیادی برای خرید آنها هست ( مثل بام سه راه یاسر) با تشکیل دفتر فروش صرفا با مشتری بصورت مستقیم کار پرزنت و فروش را انجام میدادند و قبل از حضور مشتری در مورد او تحقیق میکردند.
* برگذاری سمینار، همایش و گرد هم آیی با موضوعاتی مثل فروش در بحران میتواند در ایجاد اعتماد و درک مقیاس کاری سازنده کمک کند.
* گاهی اوقات ارائه هدیه های ارزشمند به تعدادی از مشاورین املاک میتواند سودمند باشد.
* مدیریت شبکه های مجازی در بین مشاورین ملاک مهم است. معرفی یک پروژه توسط تعداد زیادی از مشاورین با توصیفها و شرایط فروش و قیمتهای مختلف باعث ایجاد بی اعتمادی در مشتریان و سایر مشاوران میشود.
تهیه شده در واحد تحقیق و توسعه کلوپ معماران و سازندگان