سبک زندگی استراتژی آینده سازندگان سطح اول
در این مباحث سعی شده است با توجه به مشخصات و تغییرات اجتماعی، اقتصادی دیدگاه و رویکرد مناسب با دید رو به جلو در سازنده ها شکل بگیرد یا تصحیح شود.
در این جا سه مساله و سرفصل مهم وجود دارد و برای بقای کسب و کار شناخت آنها لازم است.
1. سبک زندگی
2. ذهن پژوهی
3. آینده پژوهی
سبک زندگی چیست؟
در ویکی پدیا آمده است:
سبک زندگی (سبک روزانه به انگلیسی ( Life Style)
میتواند به علایق، نظرات، رفتارهاو جهتگیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره کند به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه، یا جامعه است این اصطلاح نخستین بار توسط آلفرد آدلر روانشناس اتریشی استفاده شده است.
سبکهای زندگی مجموعهای از طرز تلقیها، ارزشها، شیوههای رفتار، حالتها و سلیقهها در هر چیزی را در برمیگیرد. موسیقی عامه، تلویزیون، و آگهیها همگی تصورها و تصویرهایی بالقوه از سبک زندگی فراهم میکنند. سبک زندگی فرد، اجزای رفتار شخصی او نیست، لذا غیرمعمول نیستند. بیشتر مردم معتقدند که باید سبک زندگیشان را آزادانه انتخاب کنند.
سبک زندگی امروز در ایران به دلیل در کنار هم قرار گرفتن افرادیست که دوران جنگ و تغییرات و ناپایداری را گذرانده اند و در کنار دهه های 80 و 90 هستند شکل گرفته شده است.
سبک زندگی تغییرات زیادی در دهه های گذشته داشته است. این علم دانشی میان رشته ای بین جامعه شناسی، روانشناسی و سایر علوم انسانی است.
ما تغییرات زیادی داشتیم، سطح توقعات مان تغییر کرده است.
سرعت زندگی بالا رفته و عمق ارتباط کم شده است.
امروز عصر ریز اطلاعات است. اکثر مردم مردم حوصله خواندن یک کتاب 300 صفحه ای یا دیدن یک فیلم 3 ساعتی را ندارند.
این موضوع در نحوه برنامه ریزی برای ساخت پروژه، نحوه ارتباط با مشتریان، مدلهای بارایابی تاثیر زیادی دارد.
عوامل اصلی تشکیل دهنده سبک زندگی:
افکار، احساسات، رسوم باقیمانده، عقاید دینی، قومیت، سبک تغذیه، تفریحات، توجه به نظم، بهداشت، میزان در آمد، سطح سواد، رسانه ها،عقاید سیاسی، شغل.
سوالهای مهم در ایجاد دید تحلیلی به سبک زندگی:
*دسته بندی اصلی مشتریان یک سازنده برای تحلیل سبک زندگی.
در فروش آپارتمانهای 450 متری با قیمت متری 50 ملیون تومان، فرد تصمیم گیرنده از یک شم اقتصادی و جایگاه تثبیت شده در کسب و کارش برخوردار است. تفاوت گروه های خریدار در تحلیل سبک زندگی آنها نقش دارد.
* درصد تخصیص وقت آنها به کارهای مختلف و مدلهای رفتاری:
ساعات تردد آنها به محل کار یا آخر هفته ها و تعطیلات.
میزان وابستگی به رسانه های اجتماعی و گجتها.
شناخت درصد مشتریانی که از قبل ساکن در همان محله و منطقه بودند یا مشتریانی که محل کارشان در شهرهای دیگر است.
تعداد متوسط اعضای خوانواده.
تعداد و شرایط مهمانی ها.
شناخت علاقه مندیها، افسوسها، ترسها و امیدهای مخاطبان.
پرسیدن اشکاات رایج در طراحی ساخته های قبلی از ساکنین.
میزان توجه رقبا به سبک زندگی افراد.
تضادها در سبک زندگی:
سعی کنید تضادها را پیدا کنید. در هنگام طراحی یا فروش تضادها با انتخاب مشتریان هم سان قابل مدیریت هستند. بعضی از تضادها قابل مدیریت با اتخاذ قوانین داخلی مجتمع در هنگام بهره برداری هستند.
تضاد یک خانواده مذهبی با خانواده معمولی ( برای مثال درگیری در مورد نگه داشتن حیوانات خانگی و حضور آن در مشاعات).
تضاد مدل سکونت افراد مجرد با خوانواده ها.
تضاد همجواری واحد های کوچک و بزرگ برای تصمیم گیری در نحوه مدیریت ساختمان و میزان استفاده از امکانات مشاعات.
تضاد سر و صدای زیاد بعضی از خوانواده ها در برگذاری مهمانیها با سکونت افراد مسن.
تضاد حضور افراد وسواسی و مصرف بی رویه از آب در کنتورهای مشترک.
سبک زندگی که اخیرا گسترش یافته است:
استفاده از موبایل برای انجام حداکثری کارها:( مثل سفارش دادن غذا از اپلیکیشنها)
امکان استفاده از شبکه داخلی و هوشمند سازی برخی از امکانات
سفارشات غیر حضوری کالاها از سوپر مارکت:
ایجاد واحد خانه داری در زمان بهره برداری و تخصیص فضا و افراد لازم در مجتمعها
علاقه نوجوانان به بازیهای گروهی آنلاین:
ایجاد شبکه داخلی با آی پی های مختلف برای بازی های تحت شبکه داخلی بدون امکان شناخت افراد
*مسافرتهای طولانی مدت و مکرر:
قرار گیری شیر های اصلی ساختمان بیرون در اصلی برای دسترسی به تاسیسات در صورت ایجاد اشکال مثل نشت آب یا گاز.
امنیت بالا مثل وجود لابی من و دوربین مدار بسته برای کنترل خانه در هنگام مسافرت.
*توجه به کاهش مصرف انرژی:
توجه به کدهای معماری سبز، عایق بندی جداره ها
وجود خوانواده های تک نفر یا یکی از والدین با فرزندان ( گسترش طلاق)
ایجاد امکان در ایجاد اشتغال در مدیریت امکانات ساختمانهای بزرگ
*گذراندن وقت زیاد جلوی تلوزیون:
توجه به مبلمان فضای نشمین و عدم عبور از فضای بین مبلمان و تلوزیون برای دسترسی به سایر فضاها.
*تولید زیاد زباله
امکان تفکیک زباله از مبدا، استفاده از علاطم محیط زیستی
*مصرف گرایی زیاد
*علاقه به مصرف غذاهای ارگانیک:
ایجاد فضاهای کرت بندی شده در بام برای کاشت سبزیجات توسط خود ساکنین
* استفاده از کارگر برای نظافت خانه یا پرستار برای نگه داری افراد سالمند یا کودک (والدین شاغل)
در مجتمعهای بزرگ قابل اعتماد بودن این افراد مهم است و امکان ایجاد سکونتگاههای کوچک برای آنها در مشاعات وجود دارد.
*حساسیت زیاد والدین به امنیت بچه ها:
باز نگری طراحی و روند اجرا برای ایمنی کودکان:
عدم وجود گوشه های بیرون زده تیز و خطرناک، عدم وجود اختلاف سطح در داخل واحد، توجه به مدل دست انداز در تراس و بام و راه پله در استفاده توسط بچه ها، توجه به طراحی محوطه سازی حیاط و بام در هنگام بازی کودکان :
مثال : در صورت استفاده از وسیلهای چرخدار مثل اسکیت توسط یک کودک انتهای مسیر مستقیم یا رمپ چه مانعی وجود دارد؟
* خستگی از حضور در فضای بسته خانه:
وجود حیاط ها یا تراسهایی اختصاصی با مساحت مناسب و کاملا خصوصی و محصورامکان استفاده راحت و بی دغدغه در طول روز)
استفاده از فضاهای پررنور، در و پنجره های سرتاسری مثل ترمال بریک.
* نگرانی از حوادث طبیعی( مثل زلزله) یا بحرانهایی مانند جنگ در افراد مسن:
ساخت اتاق امنی با سیرکوله مستقل هوا و شبگه فولادی (مش) در تمام سطوح آن برای دلگرمی ساکنین. وجود اکسیژن، آب و غذا به اندازه کافی
* خستگی بعد از کار، ساعات خواب متفاوت افراد:
دوری اتاق خواب مستر از نشیمن و تلوزیون، صدا بندی مناسب در اتاق خواب، نزدیک بودن کلید روشنایی اتاق خواب به تخت.
* توجه به هوا و بوی مطبوع:
فول ونت بودن کفشوی ها و فاضلابها، عملکرد مستقل اگزاست سرویسها و حمامها و هودها.
* حساسیت زیاد به سر و صدای سایر واحد ها:
استفاده از عایقهای کاهش صدا در زیر کفسازی یا اجرای کف شناور، استفاده از دیوارهای دو جداره در دیوارهای بین واحد ها.
*عدم امکان نظافت و رسیدگی دائم توسط والدین شاغل:
در معرض دید کامل نبودن سینک ظرفشویی
فضاها، امکانات و شرایط گم شده در سبک زندگی:
وقت کافی برای آرامش و استراحت
دور هم نشستن اعضای خوانواده
طبخ غذا با صرف زمان در خانه
سرانه فضای سبز در ساختمانهای شهری و آپارتمانها
حیاط و کوچه برای بازیهای دست جمعی بچه ها
وجود خواهر و برادر در خانه( پدیده تک فرزندی)
رفت و آمد با اعضای فامیل و دوستان
خواب راحت ( حساسیت زیاد به صدا)
مسائلی از سبک زندگی که بر روی طراحی ساختمان تاثیر میگذارند:
روابط همسایگی:
عمدتا همسایه ها در سکونت در مناطق متول معاشرت و ارتباط انتخابی را ترجیح میدهند. این موضوع یعنی اینکه میزان مستقل بودن در ورودی واحدها و روبرو نشدن همسایه ها با هم در ساعات پیک تردد اهمیت دارد اما فضاهایی که همسایه ها با ترجیح خودشان بخواهند دور هم باشند یا گپ و گفت داشته باشند میتواند در قسمتهایی از مشاعات وجود داشته باشد.
حس مالکیت به مبلمان و اسباب و اثاثیه:
تعداد زیادی از مشتریان میزان انطباق نقشه و معماری داخلی واحد را با مبلمان و اثاثه موجودشان میسنجند. بنابر این ایجاد پتانسیی برای چیدمان و دکوراسیون داخلی در فروش واحد اهمیت دارد. واحدی کلاسیک که پر از رنگهای کرم و طلایی است با سبک زنئگی و وسایل مدرن بعضی از خانواده ها تطابق ندارد.
تهیه شده در واحد تحقیق و توسعه کلوپ معماران و سازندگان