بازرگانی پروژه های بزرگ ساختمانی:
- استخدام متخصصان در رشته های اصلی نسبت به پتانسیلهای طرح و قیمتها
مثل: مهندسی نما، آسانسور، هوشمند سازی
هدف : فروشنده ها و شرکتها هر کدام ویزگیهایی ا به عنوان مزیت رقابتی مطرح میکنند که گاهی مهندسان اجرایی نمیدانند این مشخصات در چه سطحی از اهمیت برای پروژه ما قرار دارد، وجود متخصصین حتی به صورت آوت سورس کمک میکند ویژگیهای مهم و معیارهای سنجش برای مقایسه را تشخیص دهیم. در جلسات پرزنت با تولید کنندگان یا فروشندگان آنها متوجه حضور شخصی از جنس خودشان در جلسه میشوند، بنابر این چارچوب صحبتها بر اصل موضوع و مباحث واقعی خواهد بود.
- مشخص شدن طرح و برطرف کردن اشکالات طرح بر اساس انتخاب تجهیزات و محصولات:
این گونه تولید کننده و فروشنده متوجه میشود که طرح و کارگاه شرایطی ندارد که آنها بخواهند محدودیتها و مشکلات را حل کنند و به این راه حلها به عنوان یک هدیه اختصاصی برای کارگاه شما نمینگرند.
- برگذاری جلسات با بزرگان بازار و تازه واردها:
یک رقابت درونی بین تولید کنندگان و فروشندگان البته در یک زمان نسبتا محدود برگذار میکنیم، در اینجا برندهای مطرح و افرادی که نفوذ زیادی در بازار دارند، ممکن است به یکباره به اصطلاح دامپ کنند و برای حذف رقبا شرایط ویژه ای ( احتمالا در قیمت و شرایط پرداخت) در نظر بگیرند. در ضمن تازه واردها هم به دلیل اینکه چیزی برای از دست دادن ندارند جسورانه عمل میکنند.
- بازی مرسوم را به هم بزنید:
در بازار ایران یک بازی مشهور برای خرید و انتخاب محصولات و پیمانکاران وجود دارد:
سازنده ها به دلیل اینکه ترجیح میدهند با پیمانکاران و تامین کنندگان قبلی کار کنند، از نفرات هم قد ( توانمندی تقریبا برابر) قیمت میگیرند و از خیلی از شرکتهای تولیدی یا فروش صرفا به عنوان قیمت شکن نگاه میکنند.
خبر جدید این است که اکثر فروشندگان و تامین کنندگان هم الگوی این بازی را کشف کرده اند. بازی جدیدی که به عنوان راه حل وجود دارد برگذاری مسابقه به اصطلاح فایر پلی یا جوانمردانه است:
برای شرکتها، تولید کنندگان و نمایندگیها با ابزار اداری و پرزنت ثابت کنید کسانی که در وندور لیست قرار یگیرند و شرایط مشابه دارند، قیمتها و شرایط را در یک پاکت در بسته ( مانند مناقصه) به شرکت تحویل میدهند و تمامی این پاکتها در یک زمان گشوده خواهند شد. اینگونه احتمال اینکه شرکت کنندگان در این مراسم با شکوه، واقعی بودن مراحل را واقعا درک کنند و بهترین شرایط را ارائه دهند بیشتر خواهد بود.
قسمت دوم مقاله فوق در وب سایت کلوپ معماران و سازندگان به چاپ خواهد رسید.
تهیه شده در واحد تحقیق و توسعه
کلوپ معماران و سازندگان