برندسازی سازندگان ساختمانهای شهری
برندسازی در تعریف عام برای کسب و کارها کنترل یا ساخت احساسی است که در ذهن مشتری با شنیدن یا دیدن نام شخص یا سازمان و شرکت سایرین احساس میکنند یا در تعریفی دیگر برند چیزی است که در نبود شما در مورد شما میگویند.
در کسب و کار سازنده ها هم این تعریف مصداق دارد، برند سازی برای یک سازنده ایجاد ذهنیتی در مردم است که میزان اعتبار و نوع عملکرد سازنده را توصیف میکنند.
واحد تحقیق و توسعه کلوپ سازندگان و معماران با مطالعه نمونه های موردی و ایرانی از سازندگان موفق و یا با عملکرد متوسط یا ضعیف و مقایسه آنها این مقاله را تنظم کرده است. برند سازی دغدغه مشترک بسیاری از سازندگان است که میخواهند از سطحی به سطح بالاتر بروند.
انواع برند سازی برای سازندگان از لحاظ ماهیت برند:
- برند شخصی
- برند شرکتی یا سازمانی یا هلدینگ
در بازار ساخت و ساز شهرهای بزرگ برند شخصی اهمیت بالاتری از برند سازمانی یا شرکتی یافته است، یکی از دلایل علاقه خود سازنده ها به این موضوع است و دیگری آن است که مشتریان ( برای مشارکت یا خرید یا سرمایه گذاری و پیش خرید)علاقه دارند طرف حسابشان یک شخص باشد تا یک شرکت با ماهیت حقوقی .
شاید یکی از دلایل این موضوع خلف وعده و پرونده های اختلاف و کلاهبرداریهای بعضی از شرکتهای بزرگ ساخت و ساز و موج خبری آن در رسانه هاست که باعث شده این تفکر در میان مردم نسبت به شرکتهای ساختمانی بوجود بیاید.
روشهای ساخت برند برای سازنده ها یا آگاهانه است یا ناآگاهانه.
به هر حال برند ( مانند تعریفی که برای پول و ثروت ارایه میدهند) محصول جانبی نوع عملکرد است.
سازندگانی که برای مشاوره به واحد مشاوره کلوپ معماران وسازندگان مراجعه کردند برای تغییر ماهیت برند یا ساخت اولیه آن یا گسترش و توسعه برند مراجعه کرده اند.
واحد تحقیق و توسعه کلوپ معماران و سازندگان با مراجعه به سازندگان سرشناس و مصاحبه با شخص سازنده و پرسنل آنها ، همچنین مشتریان سابق و ساکنین محلی و تلفیق این اطلاعات، همچنین تحقیق از معماران سرشناس به ارایه مشاوره شناخت وضع موجود سازنده ها و ارایه راهکارهای عملیاتی برند سازی میپردازد.
کانالهای ارتباطی که برند یک سازنده را معرفی میکنند:
- مشاوران املاک
- سایر سازنده ها و رقبا
- مدیای آنلاین : شبکه های اجتماعی و وب سایتها
- مدیای آفلاین : مجلات و ژورنالها و تعاریف و تبلیغات دهان به دهان ( مسری).
راههای معمول و شایع گسترش برند یا تغییر سطح یک برند:
ساخت ابنیه و ساختمان با کیفیت بالاتر از سطح منطقه:
ممکن است سبک خاص معماری، هماهنگی مصالح و لوازم و فینیشینگ نهایی و انتخاب همگن و دلنشین باعث این موضوع شود.
اصولا به این پروژه ها سکوی پرتاب یک سازنده میگویند و سازنده با هوش ساخت بالا مترصد موقعیتی است که حتی اگر بازگشت سرمایه با نسبت معقول نباشد، یک یا چند پروژه با این مشخصات مخصوصا در جاهایی که بیشتر در معرض دید هست انجام دهد.
ممکن است مزیت رقابتی یک سازنده در تعهد به وعده ها یا مدت زمان کوتاه ساخت ( کنترل پروژه عالی باشد.
در هر صورت برای توسعه پایدار یک برند ارزشهای سازمانی با ارزشهای شخصی بایستی همسو باشند.
انواع برندها در عرصه ساختمان عبارتند از :
برند پایدار ، برند تجاری و برند نمایشی ( در مقاله ای مفصل به این موضوع پرداخته میشود).
معرفی اجزای برند یک سازنده:( با واکاوی اجزای برند سازندگان سرشناس)
ساخته ها ( ساختمانها) به عنوان رفرنسها
شبکه های ارجاع و معرفی
افراد و مشاغل موازی ( برای مثال تامین کنندگان و فروشندگان مصالح و سیستمهای ساختمانی، پیمانکاران)
مشتریان شاخص
مشتریان عام
نماینده های فیزیکی برند:
سیستم کاری کارگاهها
رسانه ها ، تبلیغات و تحلیلها
پرسنل و نماینده های سازنده
مزایای ساخت یا ارتقا و توسعه برند:
بنابر اطلاعاتی که از مطالعه موردهای نمونه و مشتریان واحد مشاوره برند سازی کلوپ معماران و سازندگان برند یک سازنده موجب میشود :
در دوران رکود هم تعدد مشتریان در مقام سرمایه گذار، مشارکت در ساخت، پیش خرید وجود خواهد داشت.
بخاطر تعدد مشتری ،سازنده با مشتریان دردسرساز که با فرهنگ سازمانی سازنده یا ارزشها و حتی سلایق سازنده هماهنگ نیستند کار نمیکند.
بسان مثال مرسوم پول، پول میآورد ، اعتبار یا برند هم باعث میشود احنمال انجام پروژه با مقیاس بزرگتر یا نوع اهمیت آن یا موقعیت فیزیکی ( جغرافیایی) پروژه برای ساخت پیش بیاید و اینگونه برند سازنده گسترش یابد.
راهکارهایی برای توسعه برند :
واحد تحقیق و توسعه کلوپ معماران و سازندگان به بررسی و ارایه راهکارهای استاندارد و مرسوم و راهکارهای جدید پرداخته است:
کار کردن یا ساخت متمرکز پروژه ها در یک محدوده جغرافیایی محدود
ساخت کاربری های محدود مثل مسکونی یا اداری یا تجاری
ایجاد مزیت رقابتی محسوس
شناخت کامل نیازهای روز و مطالبات مشتریان و تحقق آنها با حفظ وزن استانداردهای معماری و ساخت
راه اندازی دپارتمان واحد ارتباط با مشتریان
راه اندازی دپارتمان تبلیغات
ایجاد استراتژیهای رقابتی در حوزه هایی که رقبا به آن ورود نکرده اند یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است
ادعا یا شعار تبلیغاتی واضح بیانگر کانل ارزش اصلی عکلکرد سازنده
ساخت اسناد هویت سازمانی
دفتر کار سازنده بایستی بازتاب گسترش و دیسیپلین کاری او باشد
تمرکز روی بهره برداری از ساختمان و نوع استفاده و خدمات به ساکنین.
واحد مشاوه برند سازی کلوپ معماران و سازندگان منتظر دریافت نظرات و پیشنهادهای شما برای این حوزه است ( از طریق شبکه های اجتماعی کلوپ) .
واحد تحقیق و توسعه کلوپ معماران و سازندگان
نویسنده : جلال حسن خانی