مشخصات معماری داخلی، فینیشینگ نهایی و دکوراسیون هتل مسکونی گراندو :
کلوپ معماران و سازندگان در ادامه تحلیل و واکاوی پروژه های معاصر سازندگان، به بررسی ساختمان هتل-مسکونی گراندو زعفرانیه پرداخته است.
این گزارشها بیشتر تصویر محور بوده و کدهای زیر را برای گسترش تحقیق و توسعه معماران و سازندگان ساختمان تحلیل نموده است:
*نظام معماری
*انتخاب مصالح و متریال
*هماهنگی بین معماری، سازه و برق و مکانیک
*بررسی جزییات اجرایی
*تحلیل فینیشینگ نهایی
*بررسی معماری داخلی
*تاثیر مبلمان واحد ها
*تحلیل از دیدگاه تخصصی و دیدگاه عام (بازار)
*بررسی الگوی تخصیص منابع
*بررسی وحدت رویه برنامه ریزی، اجرا و بهره برداری
*خوش ساخت بودن یا پیچیدگیهای جزییات اجرایی
* توجه به سبک زندگی
* توجه به مسائلی که فاصله معماری مدرن و مینیمال را با یک محصول (ساختمان) فاخر پر میکنند.
آیتمهای تحلیل جز به جز ساختمان هتل مسکونی گراندو:
*تمیزی اجرای فینیشینگ نهایی مشاعات و واحد های ساختمان گراندو
*کفسازی یکپارچه با اسلبهای سرامیک 120*240
*هویت مشترک حضور چوب ترموود نما با رنگ چوب خام در معماری داخلی و جداره های تراس و المانهای داخلی در دیوارها و سقف ها بر اساس طرح دفتر دیگر.
* حرکت خطوط مشکی رنگ با سناریویی تعریف شده در سقفها
تصویر زیر قسمتی از سقف استخر گراندو را نشان میدهد.
خطوط مشکی روی سقف گراندو مانند نتهای موسیقی ضرباهنگی بدون هیاهو ایجاد میکنند.
*قرنیزهای مشکی همرنگ با خطوط سقف و همباد با گچ دیوار
*گرمای فضای داخل با نسبتی متناسب:
گروه نکسا برای ایجاد هارمونی و تناسب بین خنثی بودن سفیدی سقف و دیوارها و کف خاکستری و چوب روکش طبیعی در دیوارها تعادل ایجاد کرده است.
* پنجره های مرتفع گراندو (کف تا سقف) ترمال بریک در سالها و اتاق خوابها با بازشو ریلی آکاردئونی.
نورپردازی در پروژه گراندو:
علیرضا تغابنی، معمار معاصر ایران برای نورپردازی گراندو از یک ماتریس استفاده میکند. نورهای نقطه ای رو کار و توکار، نورهای خطی، وال واشر در کناره های سقف اصلی سالن، لوستر.
نور پردازی فضای داخلی گراندو یک سناریو دارد: تامین نور با لوسترهای محدود برای ایجاد روشنایی یکنواخت و با شدت زیاد (برای مهمانیها) و فضایی با روشنایی بیشتر در محلهای سکون مثل مبلمان نشیمن و پذیرایی و نورهای خطی گوشه ها و نورهای نقطه ای محدود.
نورپردازی پروژه های نکسا (داوود دوست محمدی، سازنده منطقه یک و دو) از دیسیپلینهای واحدی استفاده میکنند اما هر یک روایت متفاوتی را به نمایش میگذارند.
این موضوع در تحلیل پروژه های سدروس، زیما، چهل باغ و گراندو قابل تشخیص است.
همانطور که قبلا اشاره شد، خطوط مشکی که نورهای نقطه ای را به هم وصل میکنند عامل اصلی ایجاد جذابیت بصری در سقف میباشد.
به امتداد خطوط تیره در سقف،و اجزایی از دیوار در طراحی دفتر دیگر(علیرضا تغابنی) دقت کنید:
* نورپردازی موضعی از گوشه ها در سالن وحتی سرویسها (حذف تعداد زیادی ازچراغها)
تصویر زیر مراحل اجرای فینیشینگ راهروهای دسترسی به استخر را نشان میدهند.
* نور پردازی خطی بالای آینه ها و استفاده از سرامیک یا سنگهای اسلب در سرویسها .
موضوع نورپردازی سقف سرویسها در پروژه گراندو با حذف کلیه نورهای نقطه ای اتفاق اافتاده است.
برای قرار گرفتن شوینده ها و اکسسوری معماری داخلی سطوحی ایجاد کرده تا عناصر الحاقی بعدی سبک معماری را تحت تاثیر قرار ندهد.
گاتر خطی درسرویسها و حمامهای گراندو بجای کفشوی و شیب یک طرفه با قاب کردن قسمتی از سرامیک یا سنگ کفسازی کفشوی را پنهان کرده اند.
حتی خود گاتر هم میتوانست عنصری اضافی به نظر بیاید. تمامی شیر آلات تو کار هستند و سرویسهای فرنگی و روشوییها بصورت هنگ نصب شده اند تا کف به راحتی قابل نظافت باشد و خلوص معماری مدرن، بازنواخته شود.
ساخت پروژه های مدرن در عین حال فاخر در امتداد استراتژیهای گروه نکسا(داوود دوست محمدی) در منطقه یک و دو است.
آستانه فضاهای خیس در واحد های گراندو با ارتفاع حداقل از تراز کف از جلوی درهای سرویسها اجرا شده، هرچند در اجرا خیلی تمیز از آب در نیامده است.
در سرویس دیگری استانه با سطحی با این روش انتخاب شده است.
* الگوی متفاوت واکینگ کلوزت (شباهت آن به اتاقهای لباس سینما و فروشگاههای برند) در پروژه گروه نکسا.
*قسمت تمیز و دکوراتیو آشپزخانه گراندو با فضای عمومی کار میکند، گاز و سینک ظرفشویی اصلی در لایه دوم آشپزخانه قرار دادرد و از دید مستقیم سالن اصلی پنهان است.
ترکیب رنگ آشپزخانه 90 در صد از رنگهای سفید براق خنثی و در لکه ای (روی کانتر در یک محدوده کوچک و فر . مایکروویو) از رنگ مشکی استفاد شده است.
کنج های کانتر در جایی که تبدیل به میز میشوند، با یک زاویه تیز گوشه توسط علیرضا تغابنی طراحی شده اند.
نشیمن بین حوزه عمومی (سال آشپزخانه و لایه بیرونی آشپزخانه) و زون خصوصی ( اتاق خوابها) قرار گرفته است.
* استفاده از درهای فرم لس باعث یکپارچه شدن دیوارها و درهای گراندو شده است.
* ساخت قاب زیر فن کوئلها با چوب خام و رنگ پذیر و همگن شدن سطح سقف و دریچه های سقف ساختمان هتل – مسکونی گراندو.
* دیوارها در بعضی از زونهای فضایی که احتیاج به ایزوله صوتی کامل ندارند، تا زیر سقف نرفته اند.
(برای مثال دیوار بین نشیمن و لابی بین اتاق خوابها، دیوار بین آشپزخانه تمیز و قسمت مطبخ) این موضوع باعث سیالیت فضایی و عدم مرز بندی قطعی در فضاهای داخلی ساختمان گراندو میشود، هوا و نور بین فضاها در حرکت است.
یکی از سرویسهای مسترمعماری داخلی واحدهای گراندو یادآور ژانر هتلهاست.
دید مستقیم سرویس مستر با سطح بزرگ شیشه امتداد بصری بین حمام و خواب را ایجاد میکند.
انتهای حمام از سطوح مشکی تشکیل شده و با توجه با تغییرات تصویر در شیشه انتهای سرویس دیده نمیشود . ایجاد حس امتداد بی پایان بوجود می آید.
امتداد سکوی همسطح وان در حمام مستر باعث ایجاد منظره ای جالب در اتاق خوابهای گراندو شده است.
امتداد پنلهای ( سطوح) نما در قسمتهایی از فضای داخلی باعث امتداد ادبیات طراحی نمای گراندو در داخل پروژه شده است.
* در ورودی اصلی واحدهای گراندو بصورت کف تا سقف و چرخش حول یک لولا
استفاده از علائم گرافیکی هماهنگ با معماری که تداعی فضای مشاعات هتل ها را انجام میدهد.
پرده های شید موتورایز کلیه بازشوها و پنجره ها.
مبلمان مدرن اتاق خوابهای گراندو توسط معمار داخلی روشنک تهرانی.
دریچه های دمش فن کوئلهای گراندو همگی خطی هستند. دریچه های لاینیر هم سقف زن و هم پیشانی زن هستند.
کلید و پریز و پنل کنترل گرمایش و سرمایش و هوشمند سازی همگن و از صطوح شیشه ای و سفید تشکیل شده اند.
دریچه های بازدید سقف سرویسها با چوب و قاب پنهان فلزی
معماری داخلی مشاعات گراندو:
بر اساس طرح معماری دفتر دیگر(علیرضا تغابنی)عناصر تاسیساتی و آتش نشانی مثل تابلوهای آتش نشانی، تابلوهای برق، دریچه های بازدید رایزرهای برق و مکانیکال همگی با ساخت شاسی و قاب فلزی و روکشی از فینیشینگ نهایی با سطوح اطراف کاملا یکپارچه شده اند . در نتیجه هیاهو و بمباران اطاعات بصری (رنگها و اشکال و متریاهای مختلف) خلوص و یکپارچگی سطوح را تحت تاثیر قرار نمیدهند.
سطوح دسترسی با دریچه های تاسیساتی با کاشی اسلب و قابسازی
کاسه مشکی کف استخر با کاشیهای ریز، اسلبهای سنگی در دیواره مجاور