از جمله معماران جوان معاصر که تاثیر بسیاری بر معماری حال حاضر ایران گذاشتهاند، محمد مجیدی است. محمد مجیدی در سال 1346 در تهران متولد شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه شهید بهشتی تهران و موسس و مدیرعامل دفتر معماری بنسار است. محمد مجیدی در طول سالهای فعالیت خود موفق به کسب جوایز معماری داخلی و بینالمللی بسیاری شده است. توجه به نور و سایه، توجه به جزئیات و ارتباط کاربران با ساختمان و ارتباط ساختمان با شهر در کارهای مجیدی جایگاه ویژهای دارد. وی از کنار هیچ دیتیلی به سادگی نمیگذرد.
گروه معماری بنسار (Bonsar Architectures)
دفتر معماری بنسار، واقع در خبایان شریعتی تهران، در سال 1996 توسط محمد مجیدی پایهگذاری شد. این دفتر که یکی از پرکارترین دفاتر معماری حال حاضر ایران است از زمان تاسیس تاکنون بیش از 100 پروژه طراحی اعم از مسکونی، تجاری، اداری، فرهنگی و … را به سرانجام رسانده است. بسیاری از پروژههای دفتر معماری بنسار درخور توجه بوده و جایزههای معماری بسیاری گرفتهاند. اما چه چیزی باعث مطرح شدن پروژههای دفتر بنسار شده است؟ بدون شک رویکرد طراحی است که به طرحهای معماری مختلف ارزش میبخشد و آنها را بالاترین میزان پاسخگویی به کاربران و محیط میرساند. پروژههای دفتر معماری بنسار با رویکرد افزایش ارتباط بین معماری و شهر طراحی میشوند. دغدغه گروه معماری بنسار رابطهی بین فضاهای پر و خالی و رابطه شهر با معماری است که در پروژهها انجام شده در دفتر معماری بنسار به وضوح دیده میشود. برای آشنایی بیشتر با روند طراحی دفتر معماری بنسار ابتدا با موسس این دفتر (محمد مجیدی) و سپس با برخی از معروفترین پروژههای این دفتر معماری آشنا میشویم.
مجتمع تجاری و اداری چارسو
چارسو قرار سود در مرکز شهر تهران ساخته شود. منطقهای شلوغ و پربازدید که مملو از آثار تاریخی و مراکز تجاری و آموزشی و … بسیاری است. سایت مجتمع چارسو در تقاطع خیابانهای حافظ و جمهوری قرار دارد که به بازارهای لوازم الکتریکی و کافهها و رستورانهای اطرافش مشهور است. سایت این بنا مناسب برای فعالیتهای تجاری، فرهنگی و اجتماعی بود و محمد مجیدی تصمیم گرفت تا از همهی این ظرفیتهای سایت نهایت استفاده را ببرد. ولی مسئله مهم دیگری که پدید میآمد مشکل پارکینگ در آن شلوغی بود که برای حل این معضل پارکینگی برای 1000 اتومبیل طراحی شد.
محمد مجیدی ساختمان را به 3 قسمت تقسیم کرد. طبقه اول که به صورت شفاف طراحی شد، قسمتی است که مغازهها و فروشگاه های بزرگ در آن جا گرفتند، طبقه دوم که نیمه شفاف است برای مغازههای کوچکتر در نظر گرفته شد و طبقه سوم که شفاف است، سینما و رستوران و کتابفروشی را شامل شد. یک وید هم در بنا در نظر گفته شد که بین طبقات میچرخد و امکان دید بین طبقات را فراهم می آورد.
آپارتمان چیزری
سایت بنا و مقررات شهرداری تهران در خصوص قرار گیری در تقاطع شکل مثلثی را به پلان ساختمان تحمیل نمود. محمد مجیدی شکل مثلث که کابوسی برای معماران است را با هوشیاری تبدیل به فرصت کرد. مجیدی و گروه معماری بنسار تصمیم گرفتند که حجم را یکپارچه و به صورت یک نمای واحد ببینند. آنها در ابتدا گوشههای تیز مثلث را به صورت نرم در نظر گرفتند و پس از طراحی فضاهای داخلی و دهانهها، پوسته نما به صورت سطحی یک پارچه که حرکت افقی و عمودی را القا می کند به بنا اضافه شد. این خلاقیت جایزه معمار سال 1393 را برای محمد مجیدی به ارمغان آورد.
نمایشگاه و انبار مبلمان
در سال 1384 پروژهای استثنائی به گروه معماری بنسار پیشنهاد شد. بنایی 50 ساله که انبار پنبه بوده قرار بود به نمایشگاه و انبار مبل تبدیل شود. شاید بتوان گفت یکی از تاثیر گذارترین آثار محمد مجیدی همین تمایشگاه مبل است. مجیدی با توجه به محدودیت مالی کارفرما احیا بنا را به جای تخریب و ساخت مجدد انتخاب نمود. مجیدی روح زمان حال و زمان ساخت بنا را ترکیب نمود. به این نحو که، هر آنچه به بنا افزوده شد حال و هوای امروزی داشت و آنچه از بنای اولیه باقی ماند با حال و هوای زمان ساخت آن باقی ماند. هدف گروه بنسار از این کار زنده کردن خاطرات مکانی در کنار مرمت ظاهر بنا بود. این پروژه به بازیهای نور سایه خود معروف است که به خصوص در تالار اصلی به خوبی به کار گرفته شده است. این بنا موفق به کسب جایزه معمار سال 1384 شد.
مجتمع مسکونی ویلاشهر
منطقه خوش آب و هوای میگون مدتیست به یکی از مناطق محبوب اطراف تهران برای ساخت و ساز و تفریح تبدیل شده است. متاسفانه نبود مقررات مناسب باعث ساخت ساختمانهای با کیفیت معماری پایین شده است. گروه معماری بنسار در طراحی این پروژه علاوه بر حل مسائل خود پروژه به دنبال یک مدل ساختاری بود که هماهنگ با ویژگی های منطقه عمل کند. در درجه اول گروه بنسار تصمیم گرفت تا پیوستگی ساختمان را برای حفظ دید و جریان هوا از بین ببرد و برای افزایش فضای سبز یک عقب رفتگی مقابل ورودی هر واحد از خیابان در نظر گرفت. در جایگذاری واحد ها هم دقت شد تا مانند مدلهای آپارتمانی معمول نباشند و به ارتباط خوب با فضای سبز تاکید ویژهای شد و هم زمان با ایجاد اتصال بین حیاطها برای ارتباط اجتماعی بیشتر ساکنین برنامه ریزی شد.
حیاط آپارتمان شماره 9
این پروژه که در تهران در دامنه کوه البرز ساخته شده است، نگاهی دوباره به مبحث بلند مرتبه سازی مسکونی در تهران است. سوالاتی که در این پروژه برای گروه معماری بنسار مطرح بود چگونگی پیادهسازی ایده خانه های حیاط دار در آپارتمانهای تهران و چگونگی ایجاد احساس استقلال که در حیاط خانههایمان در کنار آن بود. برای دست یابی به این هدف باید فضاهای باز پروژه را ساماندهی می شدند. برای پاسخ دهی به این سوالها 2 محور اصلی سایت پروژه که یکی دید به عمق شهر و یکی دیدی به فضای سبز نزدیک بود، از مطالعات قبل از شروع طراحی استخراج شد و طراحی با توجه به آنها آغاز شد. برای هر خانه یک حیاط خصوصی طراحی شد که امکان برخورداری از فضای سبز و دید به شهر و کوران طبیعی را فراهم نمود. هر خانه با ارتفاع 4 متر و حیاطش با ارتفاع 8 متر طراحی شد.
با توجه به آنچه دیدیم به طور کلی میتوانیم بگوییم که محمد مجیدی در تمام پروژههایش قبل از شروع طراحی تحقیق عمیقی انجام میدهد و همهی جوانب سایت را در نظر میگیرد تا همزمانی که به پاسخ مناسب برای مسائل موجود در سایت را با معماری پاسخ میدهد، نقاط قوت سایت را در پروژه دخیب کند.