یکی از استراتژیهای فروش واحد های مسکونی یا اداری ، دکوراسیون و مبلمان واحد نمونه است.
اینکار باعث میشود مشتریان تجسم بیشتری از واحد در زمان بهره برداری داشته باشند و در ترغیب خریداران برای خرید کمک میکند.
طراحی و اجرای واحد نمونه مراحل مختلفی دارد که در این مقاله به توضیح آن میپردازیم :
واحد نمونه از لحاظ دکوراتیو کامل تر از سایر واحدهاست.
بهتر است واحد نمونه در مراحل اولیه ساخت پروژه (برای مثال بعد از سفت کاری) انجام شود تا در صورت نیاز به فروش تجسم کاملی از امکانات و کیفیت تمام شده ساخت در منطقه ساخت پروژه ایجاد شود.
البته احداث واحد نمونه در این مرحله به واسطه کامل نبودن سیستم مکانیکال و برق و سایر مسایل باعث ایجاد مشکلاتی در روند ساخت و تکمیل واحد نمونه ایجاد میکند.
معمولا در واحد نمونه جزییات بیشتری در سقف ها و دیوارها اجرا میشود و ساختمان با رنگ و فرم (معماری داخلی) و دکوراسیون مانند استفاده از عناصر دکوراتیوی مانند کاغذ دیواری، آینه کاری، تابلوی نقاشی ،مبلمان سالن پذیرایی و نشیمن ، تکمیل آشپزخانه و اتاق خوابها انجام میشود.
ایجاد واحد نمونه در مورد انتخابها هم آزمایشی برای ادامه آن اجناس یا لوازم و مدل ( مثل کمد و کابینت) خواهد بود.
مبلمان واحد نمونه برای پروژه های مدرن و معاصر و حتی مینیمالیستی کمک زیادی به تجسم فضای سکونت مسکونی و ترغیب مشتریان به خرید میشود.
در مورد پروژه های بزرگ گاهی بهتر است از دو معمار داخلی با طرز فکرهای متفاوت برای معماری داخلی و دکوراسیون واحد نمونه استفاده شود.
در پروژه زیما ساخته گروه نکسا (داوود دوست محمدی) توسط روشنک تهرانی و رضا نجفیان دو واحد نمونه داشت. سبک متفاوت واحد ها مخصوصا سوئیت همکف ارزش زیادی برای فروش و به رخ کشیدن جذابیت پروژه ایجاد نمود.
در مورد مجتمعهای بزرگ مسکونی آپشنال نمودم تجهیزات واحد ها (برای نونه نوع کفسازی، میزان هوشمند سازی داخل واحد، کمد و کابینتها میتواند قبل از رسیدن به فینیشینگ نهایی خریداران را به خرید ترغیب نماید.
معماری مدرن در مناطق مختلف توسط بسیاری از سازندگان در حال انجام است. برادران صحیح النسب در پروژه آخر خود(بهشت نیاتوس) معماری کاملا مدرنی را متفاوت با کل آثار و پروژه های پیش آغاز کرده اند. یکی از مسائل اصلی معماری مدرن خلا توانمندی بعضی از معماران این موضوع است:
ایجاد فضاهایی گرم و جذاب برای خوانواده هاییکه هنوز سلایقی دارند که میخواهند خانه آنها اجزایی برای شو (درست یا غلط آن را نمیدانیم) داشته باشد. به عبارتی پزوژه های مسکونی که معماری مدرن و مینیمال دارند در ذهن خیلی از استفاده کنندگان به فضای اداری میماند و تعریف خانه را برای آنها ندارد.
به پیشنهاد کامران افشار نادری در جلسه ای که با وی داشتیم، اینستالیشن و ایجاد فضاهایی توسط هنرمندان در لابی یا نما یکی از راههای ایجاد جذابیت در پروژه و ارزش افزوده برای آن است. (مانند درخت زندگی اثر مشترک افشار نادری و فرزانه در یک مجتمع فرهنگی در فرانسه).
معماری مدرن در پروژه هایی مثل هتل-مسکونی گراندو با مبله واحد نمونه در ایجاد تمایز میان خریداران موفقیت زیادی داشت. هر چند موقعیت ویژه این پروژه مثل اشراف آن به کاخ سعد آباد برای خریداران مهم بود.
عمده معماران با وجود تسلط و تجربه زیاد و شاخص بودن اثارشان در دکوراسیون و مبلمان موفق نیستند و شاید برای همین گروه لوتوس از یک معمار داخلی استرالیایی تبار برای باغ ایرانی استفاده کرده است.
از طرفی تعداد دکوراتورهایی که معماری مدرن و دکوراسیون و معماری داخلی متناسب برای آنرا میشناسند اندک است. به همین خاطر انتخاب درست طراح داخلی و ارتباط یا عدم ارتباط آن با معمار برای واحد نمونه بستگی به شرایط پروژه دارد.
کلوپ معماران و سازندگان