دفتر معماری کورش رفیعی
معماری از طیف منطقی و هندسه اقلیدسی تا فرمهای نرم و منحنی و درهم فرو رونده. توجه به مسائل فنی و تجرایی مخصوصا فاز بندی اجرای پروژه به علت حضور کورش رفیعی در پروژه های بزرگ اجرایی در بعضی از کارهایش مشهود است.
اولین مصاحبه ام، با کورش رفیعی بود. برای شروع با یک تیم فیلمبرداری سینمایی پروژه تاریخ شفاهی معماری معاصر ایران را شروع کرده بودم. با توجه به اینکه حدود 14 سال پیش خودم 2 سال تحت نظر کوروش رفیعی در گروه مهندسین مشاور اثر کار کرده بودم، تصمیم گرفتم مصاحبه را با او آغاز کنم.
با محبتی که رفیعی نسبت به من داشت، مصاحبه را پذیرفت و کار ما در آبان ماه سال 1395 کلید خورد. اولین بار بود که دفتر شخصی کورش را میدیدم. خبر داشتم که بعد از مدیریت بخش معماری مهندسین مشاور اثر، چند سالی در کانادا کار حرفه ای انجام داده و دوباره به ایران بازگشته و دفتر معماری خود را راه اندازی کرده بود.
سطح دانش تئوری و طراحی معماری کورش بسیار بالاست و در تعداد زیادی از مسابقات معماری به عنوان داور از او دعوت می شود. مصاحبه با وجود بیماری من و تب شدیدی که داشتم آغاز شد. تیم فیلمبرداری از تن پایین صدای من شکایت داشتند. مصاحبه ما کمتر از 2 ساعت به طول انجامید.
او یک معمار حرفه ای، با تجربه، انسانی راستگو و صادق، کاملا شفاف و یک رو است. پایه های اولیه برخورد من با محیط حرفه ای معماری به لطف و راهنمایی او آغاز شد. پروژه هایش همگی دارای ارزش بالایی از لحاظ بار معنایی و جنبه های هنری و تخصص معمارانه است.
دفتر او در فرمانیه بود و تیم پرسنل مشغول در دفتر او از افراد جوان ولی با تجربه تشکیل شده بود. مثل قبل ساده حرف میزد و محتوا را با کلمات ثقیل، غیرقابل فهم نمیکرد. کوروش هنرمندی نقاش-معمار است و گاهی نمایشگاهی از آثار نقاشی او نیز برگزار میشود.
من با وجود 3 سال همکاری با وی، کوچکترین نکته منفی ای از او به خاطر ندارم. جایگاه معماری اش از نظر من، در بالاترین حد استانداردهای پروژه های ایران است. یکی از قسمت های جذاب و جالب مصاحبه، توضیح او در مورد هسته واحد تمامی پروژه هایش و پوسته های متغییر کارش بود.
از معدود معمارانی است که طراحی نما را به عنوان یک تخصص جداگانه، قابل مطرح کردن میداند. سطح کارهای او با وجود تجربه کارهای مختلف در ایران و کانادا کدهای و استانداردهای معماری را به خوبی میداند.
طیف گسترده از زوایای مستقیم الخط و عمود بر هم تا هندسه های نرم و پیچیده.
توجه مستقل در حین یکپارچگی میان هسته و پوسته در پروژه های بزرگ
توجه مجزا به طراحی نما در پروژه های بزرگ مثل بانک گردشگری
- پروژه های متوسط و بزرگ مقیاس
- پروژه هایی با کارفرمای خصوصی و عمومیپروژه هایی با جزییات اجرایی دقیقکارفرمایانی که به دنبال معماری منطقی، باتجربه و به روز هستند.
همکاران دفتر کورش رفیعی برای به روز ماندن مدام در حال کتاب خواندن و ترجمه مقالات هستند. گفتگو و برقراری ارتباط برای ایجاد پرسش و پاسخ از ویژگی های دفتر کورش رفیعی است. توجه ویژه به کدهای معماری و توجه به کدها و استاندردها برای افراد کم توان و معلول در عمده پروژه ها دیده میشود.
برای به روز ماندن در مسابقات مختلف شرکت میکند تا توجه اصلی دفتر حول موضوع معماری باشد. کورش رفیعی علاوه بر این که معمار است یک نقاش است بنابراین گاهی سوژه های ساده ای را تبدیل به یک سناریو برای پروژه مینماید. استخر سوهانک نمونه ای از تلفیق معماری و نقاشی است.
تعداد و متراژ کاربری های طراحی شده توسط دفتر معماری- کاربری ها
- مسکونی
- اداری
- سایر کاربری ها
- کاربری ها
- مسکونی
- اداری
- سایر کاربری ها