رنا دیزاین (ReNa Design)
دفتر رنا دیزاین واقع در بولوار آفریقا، یکی از دفاتر معماری و طراحی پیشرو در ایران است. رنا دیزاین نه تنها یک دفتر معماری، بلکه یک دفتر طراحی در همهی ابعاد است. رضا نجفیان در سال 1391 این دفتر طراحی را تأسیس نمود. گروه طراحی رنا دیزاین متشکل از معماران، معماران داخلی، مهندسان و طراحان جوان و خلاقی است که در همهی رشتههای طراحی از معماری و طراحی مبلمان تا طراحی جواهرات مهارت دارند. گروه رنا دیزاین در پی روش جدید فراتر از روشهای معاصر موجود، برای ایجاد معیارها و مفاهیم تجسمی جدید است. به نظر تیم رنا دیزاین هر محدودیتی، فرصتی بزرگ است که نگرشی جدید میطبلد.
رضا نجفیان
رضا نجفیان، معمار معاصر پرکار ایرانی است که به واسطه سبک خاص طراحیاش موفق به کسب موفقیتهای بسیاری در سطح ملی و بینالمللی شده است. وی متولد سال 1359 و دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات است. رضا نجفیان از سال 1381 تا سال 1385 در شرکت مهندسین مشاور گاما مشغول به کار بود و از سال 1385 با همکاری یکی از دوستان خود شرکت معماری زتا را پایهریزی نموده و طرحهای موفق بسیاری را طراحی و اجرا نمودند. رضا نجفیان که علاوه بر معماری در زمینههای طراحی دیگری نیز فعال بود (از جمله گرافیک، عکاسی و طراحی صنعتی)، رویای ایجاد دفتر طراحی چند کاربردی را در سال 1391 با تاسیس دفتر رنا دیزاین محقق ساخت. هم چنین رضا نجفیان اخیرا با کانون معماران معاصر ایران به عنوان استاد دورههای معماری همکاری می کند.
همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره نمودیم، رنا دیزاین یک دفتر طراحی در همهی ابعاد است. ولی در این مقاله ما به دنبال آشنایی بیشتر با طرحهای معماری این دفتر هستیم و در ادامه به معرفی و بررسی چند نمونه از پروژههای معماری طراحی شده در رنا دیزاین میپردازیم.
شرکت مسافرت هوایی و جهانگردی پردیسان
طراحی داخلی شرکت مسافرت هوایی و جهانگردی پردیسان، واقع در طبقه 10 برجی در سعادت آباد تهران در سال 1397 به رنا دیزاین سپرده شد. تصویری که با شنیدن نام آژانسهای مسافرتی در ذهن مخاطب ایجاد میشود، دید پرنده و پانورامیک از شیشه هواپیما به بیرون است. از طرفی برجی که قرار بود طراحی در یکی از واحدهای آن صورت گیرد، دارای نمایی سراسر شیشهای و بر یالای یکی از بلندترین نقاط تهران قرار داشت. به عبارتی دید پانوراما به تهران از طبقه 10 ام این برج مشابه دید از پشت شیشهی هواپیمایی در حال افزایش ارتفاع بود. رضا نجفیان با هوشیاری این دید را در سراسر شرکت حفظ نموده و آن را مخدوش نساخت. نجفیان با طراحی شهری معکوس به عنوان سقف کاذب دفتر، در پی تقویت این تصویر در ذهن مخاطب بود. این پروژه به عنوان طرح شایسته تقدیر در مراسم معمار سال 1398 انتخاب شد.
موزه منیر
موزه منیر، واقع در بنایی تاریخی در باغ نگارستان تهران است که قرار بود 51 اثر ارزشمند هنری، از هنرمند فاخر ایرانی، منیر فرمانفرمائیان، به نمایش در آید. با توجه به جریان سطوح ناصاف دیوارها در معماری سنتی ایران و پنجرههای بزرگ و ارزشمند این بنای تاریخی، نمایش 51 تعداد اثر عملا غیر ممکن بود. نجفیان ایدهای مطرح نمود که هم نمایش همهی آثار را ممکن میساخت و هم بنای تاریخی را به همان صورت که بود حفظ مینمود، ایدهای پوستهی الحاقی داخلی. گروه رنا پوستهای شناور را طراحی نمودند که به صورت پیوسته و با فاصله از دیوارها، در سطوح داخلی میپیچید در حالی که به دیوارها و پنجرههای اصلی بنا هیچ آسیبی وارد نمی کند. با توجه به این که آثاری که قرار بود در این موزه به نمایش در آیند، اکثرا دارای آینه کاری بودند، سطح پوسته سفید و ساده تا با نورپردازی مناسب، آثار درخشش محسور کنندهای داشته باشند. موزه منیر با این طراحی محسور کننده توانست به عنوان پروژه قابل تقدر در جایزه معماری داخلی ایران و مقام سوم دومین جایزه معمار آسیا برگزیده شود.
خانه قروه
خانه قروه یکی از ساختمانهای درخور توجه طراحی شده توسط تیم رنا دیزاین است. این خانه که در استان کردستان ایران ساخته شده است، بنا به درخواست کارفرما در دو واحد مجزا طراحی شد. یک واحد مستقل مسکونی دوبلکس و یک واحد چند منظوره برای کار و زندگی. فرم این بنا پس از مطالعه عمیق منطقه و تجزیه تحلیل نوعشناسی و مورفولوژی مناطق اطراف سایت مورد نظر برای طراحی شکل گرفته و تلاش شد تا این بنا به مثال توده مجسمهای در فضا درک شود. تیم رنا دیزاین متریال آجر را برای نما انتخاب نمود که هم برای ساخت الگوهای ریتمیک مناسب است و هم به لحاظ زیبایی شناسی، از گذشته تا به حال پاسخگو بوده است. این خانه به عنوان طرح خاص در جوایز طراحی آلمان در سال 2018 انتخاب شد.
خانه افشاریان
شاید یکی از طرحهایی که موجب شناخته شدن هر چه بیشتر رضا نجفیان و گروه رنا دیزاین شد همین خانه باشد. کارفرمای خانه افشاریان زمینی در اختیار نجفیان برای ساخت خانهای با 3 واحد قرار داد. واحدی برای خود و دو واحد برای دختر و پسرش تا در آینده به ساختمان اضافه شده و در آن واحدها زندگی کنند. نجفیان به دنبال راهی بود تا این 3 واحد به گونهای قرار بگیرند که در عین این که در کنار هم یک خانه را تشکیل میدهند بتوانند مستقل نیز باشند. به عبارتی رضا نجفیان به دنبال پیوند مفهوم خانه با آپارتمان بود.
این خانه، خانهای ساده با نمایی منحصر به فرد است. نمایی مجسمه وار که با ایجاد شکاف در ورودی و تاکید بر آن با تغییر مصالح، ورودیهای مخصوص معماری سنتی ایران را یادآور میشودف با عقب نشینی در پیاده رو و باغچه مقابلش، در ذهن عابران پیاده ماندگار میشود، و از طرفی سه بخش خانه را که قرار است داستانهای زندگی مختلفی در آنها رخ دهد نشان میدهد. بیشتر از متریالهای چوب و آجر در ساخت نماهای درونی و بیرونی بنا استفاده شده است. طراحی داخلی واحدها نیز بسیار ساده و دوستانه است. دسترسی به اتاق خوابها به وسیله پل معلقی بر روی دهلیز است که باعث ایجاد احساس هیجان و امنیت در کنار هم میشود. این بنا به عنوان برنده Architeczer A+ ، طرح منتخب در آرکی لاورز و طرح قابل تقدیر در مسابقه معمار سال ایران انتخاب شده است.